Czemu to właśnie rynek wydawniczy zwrócił naszą uwagę? W dobie digitalizacji wszystkich zasobów kultury widać wyraźnie, że coraz rzadziej powstają niezależne i adresowane do świadomych czytelników pozycje, które możemy wziąć do ręki i docenić wartościowe treści, które ze sobą niosą.
Celem warsztatu prowadzonego przez Dorotę Groyecką z Non/fiction jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi etapami zakładania niezależnego tytułu prasowego w Polsce. Pokazanie zarówno wyzwań, jak i możliwości, które wiążą się z jego tworzeniem. Uczestnicy wyjdą z niego z praktycznymi narzędziami i poczuciem, że nie muszą być biernymi odbiorcami mediów. Ich obecność może wyjść daleko poza klikalność – może jutro założą własny magazyn lub wydadzą z grupą znajomych tematycznego zina? Hasło przewodnie kompromis będzie pojawiało się w rozmowach z uczestnikami warsztatu – zarówno w opowiadaniu o doświadczeniach związanych z wydawaniem „Non/fiction”, jak i pytaniach o doświadczenia i plany uczestników – co oznacza dla nich kompromis? Na jakie ustępstwa są gotowi pójść tworząc własny projekt?
Podczas warsztatu będziemy pracować na przygotowanym przeze mnie kilkustronicowym formularzu z pytaniami i zadaniami. Część formularza będzie służyła do rozpisania przez nich własnego pomysłu na magazyn. Pojawią się w nim również pytania dotyczące współczesnych mediów – na jakie zjawiska uczestnicy zwrócili w ostatnim czasie uwagę, czego w polskich mediach im brakuje oraz jakie znają przykłady ciekawych projektów zza granicy. W przygotowanych przeze mnie materiałach znajdą się również fragmenty materiałów prasowych, które w ważny sposób przyczyniły się do powstawania pomysłu na „Non/fiction” (przykłady zarówno pozytywne, jak i negatywne).
Profil uczestnika: studenci dziennikarstwa/kulturoznawstwa, początkujący dziennikarze, reporterzy, wydawcy.
/
Dorota Groyecka – współzałożycielka i redaktor naczelna magazynu „Non/fiction”. Absolwentka dziennikarstwa, filologii polskiej i kulturoznawstwa. Autorka książki „Gentryfikacja Berlina. Od życia na podsłuchu do kultury caffè latte”. Współpracowała z polskimi i zagranicznymi tytułami prasowymi i internetowymi, na łamach których pisała o fotografii, muzyce i mieście.