9.07.2021 Piątek

Białoruska Wiosna: podsumowanie rezydencji Doctora Oy

Wraz z minionym czerwcem zakończyła się rezydencja AIR Wro Białoruska Wiosna. W ramach projektu dwoje twórców zza wschodniej granicy – Ulyana Nevzorova i Dmitry Doroshenko – pracowali na Przedmieściu Oławskim w Pracowni Komuny Paryskiej 45.

Na profilach mediów społecznościowych Strefy Kultury Wrocław oraz programu rezydencyjnego AIR Wro można było śledzić kolejne kroki badawcze zaproszonych do projektu twórców, którzy od kwietnia poznawali Wrocław w pełnym lockdownie, aby później odkrywać go w zupełnie innej odsłonie, czyli tej otwierającej się dla publiczności i z pełnym kalendarzem wydarzeń. Zadaniem rezydentów była jednak nie tyle produkcja pracy artystycznej, co uważne przyjrzenie się procesom miastotwórczym podczas spacerów, zastanowienie się nad rolą sztuki w przestrzeni miejskiej, a także krytyczne spojrzenie na street art w kontekście Białorusi i Polski.

Ulyana i Dmitry odwiedzili wiele ważnych dla kultury stolicy Dolnego Śląska instytucji i poznali ich przedstawicieli (m.in. Openheim, BWA Wrocław, Kolegium Europy Wschodniej, Galeria Krupa, Festiwal Survival, Centrum Integracji Mieszkańców Nowe Łąki, Wro Art. Center i tegoroczne Wro Art Biennale, Dolnośląskie Centrum Filmowe). Nadto trwale wpisaliśmy ich historię i portfolio do programu działań Strefy Kultury Wrocław.

Rozmowy, wspólne działania i wydarzenia solidarnościowe

18 maja odbył się Artist talk z trójką białoruskich twórców – Doctorem Oy, Ulyaną Nevzorovą i Alesią Maisei w ramach programu AIR Wro (nagranie ze spotkania jest dostępne TUTAJ). Poruszone przez artystów tematy wyklarowały potrzebę częstszych rozmów o współczesnej sytuacji białoruskiej i mieszkających tam artystów/ek. Kameralna i solidarnościowa atmosfera artist talka zorganizowanego w tym roku po raz pierwszy z publicznością na żywo była ogromnym sukcesem. Udało się we stworzyć miejsce spotkań Białorusinów mieszkających w Polsce wokół programu AIR Wro. W następstwie i w ramach Akademii Miejskiej, Joanna Panciuchin poprowadziła kilka tygodni później rozmowę o sytuacji społeczno-politycznej u naszych wschodnich sąsiadów. Pojawiły się wątki związane z aktualną sytuacją, ale również fakty z przeszłości – które miały największy wpływ na współczesną Białoruś. Tę rozmowę można również zobaczyć na Facebooku (nagranie ze spotkania TUTAJ). W jej ramach Doctor Oy opowiedział o tym jak powstaje jego projekt w pracowni na Komuny Paryskiej 45 oraz stworzył na żywo pięć unikatowych odręcznych plakatów.

Kolejnym ważnym wydarzeniem okazało się czerwcowe spotkanie solidarnościowe pod nowym muralem we Wrocławiu z białoruskimi opozycjonistkami, w tym Swiatłaną Cichanouską, w którym uczestniczył także Dmitry Doroshenko. Otrzymał on również zaproszenie do udziału w X Festiwalu Niezależnej Kultury Białoruskiej we Wrocławiu. Tuż po wzruszającym performensie Alexandry Konofalskiej, wybitnej artystki piaskografii, Doctor Oy zachęcił publiczność do wspólnych działań i publiczne pochwalił akcje solidarnościowe z Białorusią we Wrocławiu.

Praca przestrzenna na skwerku Przedmieścia Oławskiego

W tym intensywnym czasie, artysta tworzył także kolejne projekty murali (przypominamy, że to jego wiodący obszar działania). Eksperymentował też ze steet artem w wymiarze 3D. Jego rzeźba zatytułowana ,,Elizavieta Kino” inspirowana azjatycką figurką szczęścia – kota maneki-neko, nad którą pracował w Pracowni Komuny Paryskiej 45 przez 2 czerwcowe tygodnie, miała swoją odsłonę tuż przed jego wyjazdem 1 lipca, kiedy to wyruszyła z Przedmieścia Oławskiego do Parku Staromiejskiego oraz następnie na podwórko przy Centrum Integracji Mieszkańców Nowe Łąki (gdzie znajduje się obecnie).

Mamy nadzieję, że zarówno Ulyana jak i Dmitry powrócą do nas jeszcze w tym roku, aby móc zrealiować projekty murali, które rysowali w swoich szkicownikach we Wrocławiu. Trzymajcie rękę na pulsie. Да пабачэння! – zespół AIR Wro

- Czytaj także

Polecamy

Zobacz więcej