Na profilach mediów społecznościowych Strefy Kultury Wrocław oraz programu rezydencyjnego AIR Wro można było śledzić kolejne kroki badawcze zaproszonych do projektu twórców, którzy od kwietnia poznawali Wrocław w pełnym lockdownie, aby później odkrywać go w zupełnie innej odsłonie, czyli tej otwierającej się dla publiczności i z pełnym kalendarzem wydarzeń. Zadaniem rezydentów była jednak nie tyle produkcja pracy artystycznej, co uważne przyjrzenie się procesom miastotwórczym podczas spacerów, zastanowienie się nad rolą sztuki w przestrzeni miejskiej, a także krytyczne spojrzenie na street art w kontekście Białorusi i Polski.
Ulyana i Dmitry odwiedzili wiele ważnych dla kultury stolicy Dolnego Śląska instytucji i poznali ich przedstawicieli (m.in. Openheim, BWA Wrocław, Kolegium Europy Wschodniej, Galeria Krupa, Festiwal Survival, Centrum Integracji Mieszkańców Nowe Łąki, Wro Art. Center i tegoroczne Wro Art Biennale, Dolnośląskie Centrum Filmowe). Nadto trwale wpisaliśmy ich historię i portfolio do programu działań Strefy Kultury Wrocław.
Rozmowy, wspólne działania i wydarzenia solidarnościowe
18 maja odbył się Artist talk z trójką białoruskich twórców – Doctorem Oy, Ulyaną Nevzorovą i Alesią Maisei w ramach programu AIR Wro (nagranie ze spotkania jest dostępne TUTAJ). Poruszone przez artystów tematy wyklarowały potrzebę częstszych rozmów o współczesnej sytuacji białoruskiej i mieszkających tam artystów/ek. Kameralna i solidarnościowa atmosfera artist talka zorganizowanego w tym roku po raz pierwszy z publicznością na żywo była ogromnym sukcesem. Udało się we stworzyć miejsce spotkań Białorusinów mieszkających w Polsce wokół programu AIR Wro. W następstwie i w ramach Akademii Miejskiej, Joanna Panciuchin poprowadziła kilka tygodni później rozmowę o sytuacji społeczno-politycznej u naszych wschodnich sąsiadów. Pojawiły się wątki związane z aktualną sytuacją, ale również fakty z przeszłości – które miały największy wpływ na współczesną Białoruś. Tę rozmowę można również zobaczyć na Facebooku (nagranie ze spotkania TUTAJ). W jej ramach Doctor Oy opowiedział o tym jak powstaje jego projekt w pracowni na Komuny Paryskiej 45 oraz stworzył na żywo pięć unikatowych odręcznych plakatów.
Kolejnym ważnym wydarzeniem okazało się czerwcowe spotkanie solidarnościowe pod nowym muralem we Wrocławiu z białoruskimi opozycjonistkami, w tym Swiatłaną Cichanouską, w którym uczestniczył także Dmitry Doroshenko. Otrzymał on również zaproszenie do udziału w X Festiwalu Niezależnej Kultury Białoruskiej we Wrocławiu. Tuż po wzruszającym performensie Alexandry Konofalskiej, wybitnej artystki piaskografii, Doctor Oy zachęcił publiczność do wspólnych działań i publiczne pochwalił akcje solidarnościowe z Białorusią we Wrocławiu.
Praca przestrzenna na skwerku Przedmieścia Oławskiego
W tym intensywnym czasie, artysta tworzył także kolejne projekty murali (przypominamy, że to jego wiodący obszar działania). Eksperymentował też ze steet artem w wymiarze 3D. Jego rzeźba zatytułowana ,,Elizavieta Kino” inspirowana azjatycką figurką szczęścia – kota maneki-neko, nad którą pracował w Pracowni Komuny Paryskiej 45 przez 2 czerwcowe tygodnie, miała swoją odsłonę tuż przed jego wyjazdem 1 lipca, kiedy to wyruszyła z Przedmieścia Oławskiego do Parku Staromiejskiego oraz następnie na podwórko przy Centrum Integracji Mieszkańców Nowe Łąki (gdzie znajduje się obecnie).
Mamy nadzieję, że zarówno Ulyana jak i Dmitry powrócą do nas jeszcze w tym roku, aby móc zrealiować projekty murali, które rysowali w swoich szkicownikach we Wrocławiu. Trzymajcie rękę na pulsie. Да пабачэння! – zespół AIR Wro