Login

Register

Login

Register

15.02.2018 Czwartek

Burkhard Beins i Marta Zapparoli we Wrocławiu!

Autor: Strefa Kultury Wrocław

Koncert towarzyszący kolejnemu spotkaniu z cyklu AIR Wro Talks jest podsumowaniem pobytu rezydencyjnego Pawła Szroniaka w Berlinie, podczas którego obserwował on najważniejsze podmioty zajmujące się muzyką eksperymentalną (m. in.  Errant Bodies, Labor Sonor, Quiet Cue, Ausland), próbując zdefiniować mechanizmy mające wpływ na kształtowanie się tzw. sceny muzycznej - w szczególności niehierarchicznych społeczności, usytuowanych na marginesach kultury oficjalnej. Rezydencja Szroniaka w Berlinie była efektem współpracy pomiędzy Berlinerpool Arts Network i Strefą Kultury Wrocław w ramach AIR Wro.

Wydarzenie zaplanowane we Wrocławiu w swoim założeniu ma być próbą skonfrontowania tych doświadczeń z lokalnymi realiami, pokazując w jaki sposób muzyka może pełnić społeczne funkcje nie rezygnując ze swojego eksperymentalnego charakteru. Bardzo istotne jest zaprezentowanie praktyk artystycznych z pogranicza muzyki eksperymentalnej, swobodnej improwizacji oraz sound artu, udowadniając, że ścisłe różnice pomiędzy tymi nurtami mają charakter wyłącznie instytucjonalny i możliwe jest efektywne ich przełamywanie na drodze wymiany doświadczeń szerokiego grona artystów o zróżnicowanym statusie i obszarze zainteresowań. Berlińska scena muzyczna stanowi bardzo dobry przykład, ponieważ od lat cechuje ją swoista wieloośrodkowość, dzięki czemu skutecznie udaje się tam unikać kostnienia form artystycznych i grzęźnięcia odgórnie  określonych w ramach.

Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostali Burkhard Beins oraz Marta Zapparoli, a więc prominentni twórcy o silnej pozycji w środowisku muzycznym. Mimo że od 2010 roku oboje są członkami zespołu Splitter Orchester (dwudziestoczterosobowej orkiestry wykonującej muzykę improwizowaną), to jednak występ w Prozie będzie ich pierwszym koncertem zagranym w duecie.

16.03.2018 (czwartek), godz. 21:00 

Klub Proza, Przejście Garncarskie 2, Wrocław / wstęp wolny

Artyści:

Burkhard Beins – niemiecki kompozytor i improwizator funkcjonujący w obszarze muzyki eksperymentalnej. Znany jest z innowacyjnego wykorzystywania instrumentów perkusyjnych, preparowanych przy użyciu nietypowych obiektów. W ostatnich latach pracuje także z syntezatorami analogowymi i tworzy instalacje dźwiękowe. Beins to jeden z najważniejszych przedstawicieli berlińskiego redukcjonizmu muzycznego i członek zespołów Polwechsel, Activity Center, Splitter Orchester, The Sealed Knot, Perlonex, Sawt Out, Trio Sowari, Junk Orbit, Fracture Mechanics. Stale współpracuje z wieloma cenionymi twórcami, m.in. Svenem-Åke Johanssonem, Andreą Neumann, Keithem Rowe, Axelem Dörnerem, Chrisem Abrahamsem, Johnem Tilburym. Na jego dorobek płytowy składa się ponad 50 albumów, które zostały wydane nakładem takich wytwórni jak Zarek, Erstwhile, 2:13 Music, Hat Hut, Potlatch, Absynth, alt. vinyl, God Records, Mikroton czy Confront. Miał okazję występować w wielu prestiżowych miejscach i na festiwalach muzycznych w Europie, Ameryce, Australii i Azji: LMC Festival (Londyn), Internationale Ferienkurse für Neue Musik (Darmstadt), SKIF (St. Petersburg), Musiktage (Donaueschingen), Choppa Festival (Singapur), Cave 12 (Geneva), HCMF (Huddersfield), The Now Now (Sydney), ZKM (Karlsruhe), Kaleidophon (Ulrichsberg), Kid Ailack Music Hall (Tokio), Gaudeamus Festival (Amsterdam), Berghain (Berlin), Konfrontationen (Nickelsdorf), Serralves (Porto), Wien Modern (Wiedeń), MoMA (Nowy Jork), New Music Festival (Hanoi), Irtijal (Bejrut), Maerzmusik (Berlin). Uczestniczył w programach rezydencyjnych realizowanych przez Künstlerhäuser Worpswede (Niemcy, 2009), Elektronmusikstudion EMS (Szwecja, 2014), Muong Studios (Wietnam, 2015) i Robert Rauschenberg Foundation (USA, 2017). Regularnie prowadzi warsztaty muzyczne w oparciu o autorski system notacji graficznej Adapt/Oppose. Jest też autorem kilkunastu artykułów naukowych poświęconych muzyce współczesnej oraz współredaktorem książki Echtzeitmusik Berlin: Self-Defining a Scene, dokumentującej eksperymentalne praktyki dźwiękowe w Berlinie w latach 1995-2010 (Volke Verlag, 2011).

Marta Zapparoli – artystka dźwiękowa, improwizatorka i performerka, która mieszka i pracuje w Berlinie. Jej aktualna działalność muzyczna odwołuje się do takich zagadnień jak ekologia akustyczna, nagrania terenowe, zanieczyszczenie hałasem, wpływ pól elektromagnetycznych, a także wykorzystanie fal radiowych (w szczególności fal krótkich, kodu Morse’a czy fal myriametrowych). W wieku piętnastu lat zaczęła się kształcić się w zakresie sztuk pięknych i gry na saksofonie sopranowym. Podczas studiów w Bolonii współtworzyła tamtejszą scenę artystyczną, aktywnie udzielając się w obszarze sztuk scenicznych oraz realizując audycje radiowe. Około 2000 roku skierowała swoje zainteresowania w stronę muzyki eksperymentalnej i noise. W ostatnich latach dała się poznać jako jedna najciekawszych artystek dźwiękowych w Europie, wykorzystując w swojej pracy szeroki zakres technik i samodzielnie konstruowanych (lub modyfikowanych) urządzeń elektronicznych. Oprócz realizowania solowych projektów często występuje także z innymi artystami zajmującymi się muzyką, tańcem i sztuką multimedialną. Jest członkinią zespołów Splitter Orchester, The Elks i Ignaz Schick Electroacoustic Sextet. Jej nagrania ukazywały się nakładem takich wytwórni płytowych jak: Zeromoon, Idiosynkratic, Spina, Mikroton, Gagarin, Urban Art, Zarek, Nohmand i Museruole. Miała okazję prezentować swoją twórczość na festiwalach w całej Europie i Stanach Zjednoczonych.

Partnerzy:

rozkurz

Wrocławski Dom Literatury

Berlinerpool Arts Network

Berlin Sessions Residency

Tagi:

Muzyka

- Czytaj także

p:7162