15.03.2021 Poniedziałek

Dołącz do społeczności Pracowni Wspólnie.eu! Rekrutujemy do kilkumiesięcznego programu projektowego.

Zapraszamy do udziału w programie Pracownia Wspólnie.eu – kilkumiesięcznej inicjatywy Biura Parlamentu Europejskiego we Wrocławiu, skupionej na grupowej pracy i realizacji wspólnych projektów, dla której zespół Mikrograntów Strefy Kultury Wrocław przygotował specjalny program szkoleń. Podczas sześciu spotkań Akademii Wspólnie.eu, nauczycie się m.in. jak zebrać i opisać potrzeby swojej przestrzeni, stworzyć dobrze rozplanowany harmonogram i budżet, znaleźć partnerów czy też jak w atrakcyjny sposób opowiedzieć o swoim pomyśle.

Działanie, które rozpocznie się już na początku kwietnia pozwoli na realizację lokalnych projektów przy wsparciu zespołu Biura Parlamentu Europejskiego we Wrocławiu. Kilkumiesięczna inicjatywa skierowana jest wszystkim do grup inicjatywnych z Wrocławia i Dolnego Śląska, ma na celu promocję wartości europejskich, rozwój sieci wolontariackiej wspólnie.eu oraz podniesienie umiejętności i kwalifikacji osób chcących działać na rzecz swojej społeczności. Program potrwa do końca października i obejmuje prowadzenie swojego projektu równolegle do przygotowanych przez nas szkoleń.

Inicjatywa „Pracownia Wspólnie.eu” skierowana jest do grup mających pomysł na swoje działania w duchu europejskim, zorientowanych na współdziałanie ze społecznościami, w których żyją. Zapraszamy szczególnie osoby, które nie mają jeszcze doświadczenia w realizowaniu projektów społecznych, a chciałyby pracować nad zdobyciem i rozwojem umiejętności potrzebnych do prowadzenia oddolnych inicjatyw oraz działań na rzecz swojej okolicy i jej mieszkańców.

Szkolenia w ramach Pracowni Wspólnie.eu

Dla każdej z grup, które zostaną stworzone z rekrutowanych uczestników i uczestniczek przygotowany został dzięki Mikrograntom pakiet sześciu szkoleń w ramach „Akademii Wspólnie.eu”, podczas których zgłoszeni dowiedzą się m.in. jak:

  • zebrać i opisać potrzeby swojej przestrzeni,
  • dopasować do niej typ działań,
  • stworzyć dobrze rozplanowany harmonogram i czytelny budżet,
  • znaleźć miejsca i partnerów swojej inicjatywy,
  • zidentyfikować kanały, którymi skutecznie dotrzecie do potencjalnych uczestników i  poprowadzicie promocję wydarzenia,
  • mówić o swoich działaniach w atrakcyjny dla odbiorców sposób,
  • rozwiązywać potencjalne konflikty.

Nie zabraknie też pomysłów na dzielenie się efektami inicjatywy, jej sprawne rozliczenie i kontynuowanie działań w przyszłości!

Zdobyte umiejętności pomogą nie tylko w przeprowadzeniu projektu w ramach „Pracowni Wspólnie.eu”, ale przydadzą się także w trakcie innych inicjatyw. Uczestnicy otrzymają materiały w formie broszury, do której zawsze będzie można wrócić!

Zapisy

Aby wziąć udział w projekcie, należy zarejestrować się na stronie wspolnie.eu jako wolontariusz (kliknąć opcję: chcę pomóc!) oraz przesłać zgłoszenie na adres epwroclaw@europarl.europa.eu między 9 a 31 marca 2021. Do maila zgłaszającego chęć udziału w naszym projekcie proszę dołączyć potwierdzenie rejestracji na platformie wspolnie.eu. UWAGA! Prosimy w mailu o informację z wyborem grupy szkoleniowej (Grupa I, II lub III).

Wszelkie zapytania prosimy zgłaszać pod mailem: malgorzata.hucko@europarl.europa.eu

Zakwalifikowani uczestnicy i uczestniczki wezmą udział w jednym z trzech cykli szkoleń (dokładny opis i możliwe opcje terminowe poniżej). Równolegle do szkoleń uczestnicy prowadzić będą swoje projekty, zachęcamy więc do zgłaszania się razem z przyjaciółmi!

Spotkania i praca w grupach

Uczestnicy i uczestniczki programu od kwietnia do końca października będą pracować w maksymalnie pięcioosobowych grupach nad realizacją swoich projektów. O efektach swoich prac będą na bieżąco informować w mediach społecznościowych. Wsparciem dla realizacji ich celów będą szkolenia — każda grupa weźmie udział w sześciu szkoleniach dzięki którym zdobędzie umiejętności niezbędne do sprawnego i efektywnego przeprowadzenia projektu.

Program Akademii Wspólnie.eu

 1 i 2. Jak rozpoznać problemy mojej najbliższej okolicy?

Prowadzenie: Katarzyna Wala (m.in. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”) i Bartek Lis (m.in. Fundacja Impact, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu)

  • Grupa I: 9.04 (16.00-20.00) i 11.04 (10.00-14.00)
  • Grupa II: 17-18.04 (10.00-14.00)
  • Grupa III: 15.05 (10.00-18.00)

W trakcie dwóch spotkań uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się w jaki sposób rozpoznać problemy swojego najbliższego otoczenia i sąsiedzkiej społeczności. Nauczą się metod i technik mapowania pomysłów oraz sieciowania lokalnych partnerów co pozwoli na zebranie grupy, która będzie mogła się zaangażować w tworzenie inicjatywy. Prowadzący pomogą też w określeniu potencjału terenu i wykorzystaniu go do planowanych inicjatyw. Po warsztacie uczestnicy i uczestniczki będą w stanie określić główny cel projektu oraz skrystalizować zebrane i przeanalizowane informacje o swojej okolicy, potrzebach jej mieszkańców oraz funkcjonujących w nich partnerstwach i inicjatywach w „zaczyn” projektu. Praca warsztatowa będzie odbywała się na przykładach zaproponowanych przez uczestników i uczestniczki, tak by osadzić proponowane działania lokalnie i stworzyć bazę pod rozwój dalszych pomysłów, na których przez kolejne części cyklu, warsztatowicze i warsztatowiczki będą pracować.

3. Działam i zarządzam: razem, sprawnie i skutecznie

Prowadzenie: Aleksandra Bolek (Karłowice gotują (się)) i Paulina Galanciak (m.in. TIFF Collective, Wrocławska Fundacja Filmowa)

  • Grupa I: 17.04 (10.00-14.00)
  • Grupa II: 22.04 (16.00-20.00)
  • Grupa III: 27.05 (16.00-20.00)

Realizacja małego projektu, który stanowi dodatkowe zajęcie dla większości osób przy nim działających, zazwyczaj może wiązać się z problemami komunikacyjnymi i organizacyjnymi. Na spotkaniu uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, jak sprawnie współpracować, dzielić obowiązki i zadania oraz dopasować je do typu osoby. To teoretycznie oczywiste kroki do podjęcia w każdym projekcie, które jednak bardzo często przepadają w toku jego realizacji.  Co więcej, uczestnicy i uczestniczki poznają etapy budowania projektu, jego części składowe, a dodatkowo — mobilne narzędzia do zarządzania pracą zespołu, działaniami do wykonania oraz prowadzenia i rozliczania budżetów swoich pomysłów.

4. Niech o nas usłyszą, niech z nami działają

Prowadzenie: Renata Cierniak (Kolektyw Pomysłów, radna osiedla Maślice) Adrianna Klimaszewska (Zmieniaj Zakrzów, Dolnośląski Kongres Kobiet)

  • Grupa I: 24.04 (10.00-14.00)
  • Grupa II: 29.04 (16.00-20.00)
  • Grupa III: 10.06 (16.00-20.00)

Dwie aktywistki, które zrealizowały z Mikrograntami kilka projektów, pomogą w dobraniu odpowiednich sposobów i zakresów działań promocyjnych do lokalnych inicjatyw. Podzielą się swoimi doświadczeniami, zarówno z realizacji projektów osiedlowych, jak i ogólnomiejskich. Skupią się na budowaniu partnerstw, pozyskiwaniu sojuszników, a także dodatkowych sponsorów. Opowiedzą, jak z sukcesem stosować narzędzia internetowe, które pomagają w wypromowaniu pomysłu, ale również metody „analogowego”, bezpośredniego dotarcia do odbiorców i potencjalnych uczestników projektu. Pokażą potencjał lokalnych gazet, tablic ogłoszeń, ogłoszeń parafialnych czy działań bazujących na poczcie pantoflowej. Renata i Adrianna powiedzą też, jak z ich doświadczenia warto prowadzić rozmowy z potencjalnymi partnerami, gdzie ich szukać i do jakich działań angażować.

5. O moim projekcie: piszę i mówię

Prowadzenie: Patrycja Barowicz (Strefa Kultury Wrocław) i Justyna Rudnicka (Akademickie Radio Luz, Instytut Filologii Polskiej)

  • Grupa I: 2.09 (16.00-20.00)
  • Grupa II: 9.09 (16.00-20.00)
  • Grupa III: 30.09 (16.00-20.00)

Dotarcie z działaniem do odpowiedniej grupy odbiorców wymaga dostosowania komunikatu do ich specyfiki. Małe, sąsiedzkie społeczności, lokalne instytucje czy media – każdy z zainteresowanych, w różnych miejscach szuka czegoś dla siebie. Użycie odpowiedniego słownictwa i kreatywne podejście do promocji często odpowiada za sukces działania. Prowadzące z doświadczeniem w tworzeniu komunikatów informacyjnych oraz medialnych, a także w wystąpieniach publicznych, również tych w radiu i telewizji, udzielą wam wielu wskazówek, na co zwracać uwagę czy jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Przećwiczą z uczestnikami i uczestniczkami pisanie komunikatów medialnych, tworzenie strategii dla social media, a także rozmowy z partnerami promocyjnymi.

6. Chcę zmieniać dalej: jak rozwijać projekt, gdzie szukać wsparcia?

Prowadzenie: Anna Bieliz (Strefa Kultury Wrocław, Wrocławska Fundacja Filmowa, Fundacja Ładne Historie) i Jan Chrzan (Strefa Kultury Wrocław, Wrocławska Fundacja Filmowa, Radio Luz)

  • Grupa I: 16.09 (16.00-20.00)
  • Grupa II: 23.09 (16.00-20.00)
  • Grupa III: 14.10 (16.00-20.00)

Prowadzenie projektu to ciągłe bycie w stanie czuwania: co mogę robić jeszcze lepiej? Czy modyfikować program w trakcie jego trwania, w odpowiedzi na oczekiwania odbiorców i odbiorczyń? Dodatkowo po zakończeniu projektu i jego ewaluacji często realizatorzy i realizatorki stają przed pytaniem: co dalej? Czy kontynuować swoje działania, czy dalej angażować się w lokalne inicjatywy i organizować nowe wydarzenia? Prowadzący podzielą się swoim doświadczeniem i przedstawią kilka sposobów na możliwe bezproblemowe modyfikacje i rozwój inicjatyw. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, jak postawić kolejne kroki kierujące inicjatywę na nowe szlaki, a co za tym idzie — na nowe grupy odbiorców i uczestników. Dodatkowo poznają mapę funkcjonujących we Wrocławiu organizacji, instytucji, inicjatyw i konkretnych miejsc, w których szukać można partnerstw i pomocy, a także lokalizować planowane przez siebie działania.

Warsztat połączony z wizytą studyjną w Barbarze i/lub innych wrocławskich miejscach dla kultury i działań społecznych (np. Centrum na Przedmieściu).

Więcej informacji TUTAJ 

Zapraszamy do zgłoszeń!

#PracowniaWspolnieEU 

#Wspolnie.eu

 

 

- Czytaj także

Polecamy

Zobacz więcej