17.10.2024 Czwartek

Jesienne spotkanie z festiwalem „Non Sola Scripta” ponownie wypełni dźwiękami Ostrów Tumski

Podczas październikowego koncertu XXXI edycji Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa „Non Sola Scripta” publiczność wysłucha improwizacji organowych w wykonaniu Tomasza Adama Nowaka oraz wykładu wybitnego znawcy tematu Marka Dyżewskiego.

fot. mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Strefa Kultury Wrocław oraz dyrektor artystyczny festiwalu prof. Andrzej Chorosiński zapraszają na wyjątkowe wydarzenie zamykające cykl spotkań „Non Sola Scripta”. Event odbędzie się w najbardziej urokliwej i magicznej części Wrocławia, czyli na zabytkowym Ostrowie Tumskim. Koncerty festiwalowe odbywają się niezmiennie w gotyckiej Kolegiacie Świętego Krzyża i św. Bartłomieja. 20 października wyjątkowo poza finałowym koncertem organowym, gdzie zagra Tomasz Adam Nowak, swój wykład wygłosi także człowiek o niezwykłej wiedzy, prelegent „Non Sola Scripta” – Marek Dyżewski.  Specjalnie na tę okazję przygotowana przez niego rozprawa nosi tytuł „Improwizować – Odkrywać – Tworzyć”.

Artysta, który tchnie organy do życia podczas finałowego koncertu „Non Sola Scripta” – Tomasz Adam Nowak – ukończył z wyróżnieniem studia na warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie organów Joachima Grubicha w 1987 roku. Współpracował ze znakomitym pianistą-pedagogiem Kajetanem Mochtakiem, któremu zawdzięcza decydujące dla jego artystycznego rozwoju impulsy. Studia organowe kontynuował w Monachium, Amsterdamie, Paryżu oraz w Essen. Jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych w Budapeszcie, Kamieniu Pomorskim, Lüneburgu, Berlinie, Wiesbaden. Jako jedyny Polak jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Organowej w Haarlem w Holandii. Koncertuje w większości krajów europejskich. Dokonał wielu nagrań dla licznych rozgłośni radiowych. Ma na swoim koncie także płyty kompaktowe. Warty uwagi jest fakt, że wykonał on ośmiokrotnie podczas cyklu koncertów wszystkie dzieła organowe J. S. Bacha. W 2001 roku utrwalił komplet tych dzieł na 12 płytach kompaktowych. Jest profesorem organów i improwizacji w Wyższej Szkole Muzycznej w Detmold, profesorem wizytującym Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina, jak też organistą w kościele św. Lamberta w Münster (Westfalia). Prowadzi międzynarodowe kursy z zakresu interpretacji i improwizacji organowej. Jako solista współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi Europy. Przykładowo mistrzowski kurs improwizacji organowej „Zaufać palcom i przypadkowi…” prowadzony przez Tomasza Adama Nowaka zorganizowany był z myślą o tych wszystkich, którzy chcą pokonać swoje obawy przed grą ex tempore oraz o tych, którzy chcą tę umiejętność udoskonalić, korzystając ze wskazówek jednego z najwybitniejszych improwizatorów.

 

Wspaniałym dopełnieniem niedzielnego koncertu będzie niepowtarzalna prelekcja przyjaciela festiwalu – Marka Dyżewskiego. Polski muzyk, publicysta, animator życia muzycznego oraz wykładowca akademicki poprowadzi wykład „Improwizować – Odkrywać – Tworzyć”. Jest też autorem materiału „FESTIWAL TWÓRCZYCH TRANSGRESJI”, czyli podsumowania trzydziestu lat nieprzerwanej działalności „Non Sola Scripta”. Tekst ukazał się w jubileuszowym wydaniu festiwalowego katalogu (2023) – O autentycznej improwizacji mogę mówić wtedy, gdy twór, jaki w jej wyniku powstał, jest czymś różnym od wizji, jaką miałem w wyobraźni, gdy zaczynałem improwizować. Twór ten, przez to, że pojawiły się w nim elementy przeze mnie nieprzewidziane, niespodziewane, nieoczekiwane, budzi moje zdumienie, zaskoczenie, jest dla mnie swego rodzaju niespodzianką, i wydaje mi się być tylko po części dziełem mojej ręki, a po części – czyimś darem – to tylko fragment rozprawy, który wyczerpująco opisuje istotę festiwalu. Marek Dyżewski jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której kształcił się pod kierunkiem prof. Barbary Hesse-Bukowskiej. Studiował również historię sztuki na uniwersytetach we Wrocławiu i Wiedniu oraz na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Odbył staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli. W radiu i telewizji komentował odbywające się w Polsce międzynarodowe imprezy muzyczne. Prowadził wykłady na wszystkich polskich uczelniach muzycznych, a także w: Berlinie, Bonn, Hamburgu, Norymberdze, Brukseli, Paryżu, Sankt Petersburgu, Wiedniu i Waszyngtonie. Był rektorem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczelnia ta zawdzięcza mu wybudowanie nowej, okazałej siedziby, wzmocnienie kadry profesorskiej, powołanie do życia nowych specjalności, wzbogacenie instrumentarium oraz rozwinięcie kontaktów międzynarodowych. Poliglota, biegle posługuje się językami: angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim oraz łaciną.


„Sfinansowano przez Unię Europejską NextGeneretionUE”

Bilety są dostępne na strefakultury.pl, w kasie Impart Centrum oraz na miejscu przed koncertami.


 

20.10 | Program

Tomasz Adam Nowak (*1962) – organy

Improwizacja I

„Wariacje w stylu północnoniemieckiego baroku na temat dawnej polskiej pieśni kościelnej”

Primus versus, pro organo pleno

Secundus versus, Choral im Tenor

Tertius versus, a 3 voci

Quartus versus, „auf 2 Clavir”

Ultimus versus a 6 voci

 

Johannes Brahms (1833 – 1897)

Wariacje na temat Haydna op. 56

(Transkrypcja organowa T. A. Nowak)

Chorał św. Antoniego

Poco più animato

Finale. Andante

 

Tomasz Adam Nowak (*1962) – organy

Improwizacja II

Suita symfoniczna w 4 częściach

Preludium

Aria

Scherzo

Toccata

 

Zapraszamy publiczność do zaproponowania tematów (znanych pieśni ludowych, kościelnych, melodii popularnych) przed koncertem.

 


 

XXXI Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa „Non Sola Scripta”

Marek Dyżewski: „Improwizować – Odkrywać – Tworzyć” – wykład | Tomasz Adam Nowak – finałowy koncert organowy

20.10.2024 | godz. 17:00

Kościół Świętego Krzyża, Ostrów Tumski

Bilety: strefakultury.pl

 


Celem przedsięwzięcia pn. „31. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej NON SOLA SCRIPTA im. Johannesa Brahmsa 2024” jest upowszechnianie twórczości, zjawisk i trendów w muzyce organowej i kameralnej prezentowanej w wyjątkowej formule opartej na improwizacji. Festiwal jest dedykowany szerokiemu odbiorcy dzięki atrakcyjnej i dostępnej formule o walorach edukacyjnych z zakresu muzyki organowej. Racjonalne wykorzystanie zasobów energii podczas technicznej realizacji projektu, zachęcanie do ograniczenia używania plastiku , zredukowanie ilości druków, upcykling materiałów oraz cyfrowy dostęp do informacji o projekcie propaguje dobre praktyki służące ochronie środowiska.
 
Koszt przedsięwzięcia: 119 680 PLN
Wartość dofinansowania z UE: 48 000 PLN

 

 

Tagi:

Muzyka

- Czytaj także

Polecamy

Zobacz więcej