Login

Register

Login

Register

20.12.2019 Piątek

Kultura alternatywna. Strategie istnienia – przypadek Salki CRK

Koniec roku to czas podsumowań i dzielenia się rezultatami projektów, które zrealizowaliśmy w 2019 roku. Nie inaczej jest w przypadku programu Praktycy Kultury, w ramach którego wiosną tego roku ogłosiliśmy pilotażową edycję konkursu badawczego, zachęcając tym samym badaczy i promotorów kultury z Wrocławia do przyjrzenia się lokalnej scenie alternatywnej. Zwycięski projekt zrealizowała grupa robocza w składzie: Paweł Piotrowicz, Marta Trawinska i Karol Paczkowski, a jego efektem jest publikacja, którą dziś oddajemy w Wasze ręce!

Hasło „alternatywa” towarzyszyła Praktykom Kultury przez cały 2019 rok – zarówno w ramach realizowanego przez zespół pod przewodnictwem Pawła Piotrowicza badania, jak i w odniesieniu do konferencji „Miasto i Kultura”. W październiku autorzy zaprezentowali metodologię pracy z zespołami skupionymi wokół wrocławskiej Salki CRK, opowiedzieli o procesie tworzenia raportu i potrzebie kontynuowania wątku ruchów alternatywnych w badaniach pola kultury w całej Polsce.

Kultura alternatywna. Strategie istnienia – przypadek Salki CRK

To nie jest typowy raport, w którym prezentujemy wykresy i diagramy, używając jednocześnie języka zarezerwowanego jedynie dla kręgów akademickich i osób zainteresowanych badaniem poszczególnych obiegów kultury. To przede wszystkim historie poszczególnych zespołów i artystów. Przegląd praktyk i strategii typowych dla środowiska alternatywnego, a także wgląd w codzienność ludzi, którzy zdecydowali się funkcjonować w obszarze ewidentnie niedofinansowanym i wymagającym uwagi, wsparcia i zrozumienia.

Ze względu na charakter projektu – badanie oparte było przede wszystkim na serii wywiadów pogłębionych – jej współautorkami i współautorami stają się sami badani. To im właśnie twórcy projektu oddają najwięcej pola do wypowiedzi i snucia refleksji nad tym, co z alternatywą we Wrocławiu wydarzyło się na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Dokąd ruchy oddolne zmierzają i czego tak naprawdę potrzebują, by móc się rozwijać i kontynuować swoje działania. Publikację polecamy więc nie tylko kulturoznawcom i badaczom kultury, pracownikom instytucji i organizacji, czy promotorom niezależnej sceny muzycznej, ale przede wszystkim każdemu kto zainteresowany jest funkcjonowaniem sceny alternatywnej, a dotąd nie mieli okazję zajrzeć za kulisy.

Raport online: TUTAJ

 

Zespół badawczy

Paweł Piotrowicz – dziennikarz, pisarz, animator kultury, redaktor, wydawca, kurator, organizator koncertów i festiwali. Autor tomiku wierszy pt. „Pierwszy plan” (2004, nagroda główna im. Jacka Bieriezina na najlepszy debiut poetycki w 2003 r.). W latach 2006-2016, sekretarz a potem prezes Stowarzyszenia Kulturalno – Artystycznego Rita Baum, które było wydawcą pisma „Rita Baum”, serii płytowej „Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna” i książek. Organizator około 400 wydarzeń kulturalnych, w tym koncertów takich zespołów jak: Matplaneta, Kostas New Progrram, Kormorany, Kaman, Trottel Stereodream Experience. Twórca hasła: „Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna”, pod którym to szyldem wydał kilkanaście płyt wrocławskich zespołów takich jak: Kormorany, Klaus Mit Foch, Kaman and The Big Bit, Klaus Mit Foch, Los Loveros.

Marta Trawinska – doktor socjologii na Uniwersytecie Wrocławskim i absolwentka podyplomowych gender studies na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz szkoły trenerów umiejętności społecznych. Niezależna badaczka, trenerka kompetencji społecznych i edukatorka (edukacja antydyskryminacyjna, globalna, obywatelska). Współpracowała m.in. z Fundacją „Korporacja Ha!art” w ramach projektu „Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu” oraz Fundacją Bęc Zmiana w ramach projektu „Badanie polskiego pola sztuk wizualnych”. Współredaktorka publikacji: „Uniwersytet i Emancypacja. Wiedza jako działanie polityczne – działanie polityczne jako wiedza” i „Przewodniczka po niehierarchicznym organizowaniu się”. Interesuje się tematyką self-care i feminizmem, pisze blog „Teksty graniczne”.

Karol Paczkowski – absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Jako dziennikarz muzyczny od 2011 do 2018 r. związany z portalem Screenagers.pl. Publikował również recenzje oraz wywiady w Pop-Up Magazine. Współautor dwóch blogów o muzyce niezależnej – Zajzajer oraz Paznokciami po tablicy. Autor tekstu na okładkę winylowego wydania albumu „Alarm” wrocławskiego zespołu Kurws, ściśle związanego z CRK Salka.

- Czytaj także

p:26283