Login

Register

Login

Register

31.12.2020 Czwartek

Podsumowanie 2020 roku z Kulturą Mobilną

Rok 2020 okazał się szczególnie trudny pod względem mobilności twórców i twórczyń. Mimo pandemicznych przeszkód, Strefa Kultury Wrocław postanowiła działać elastycznie i wpierać działania międzynarodowe na tyle, na ile było to możliwe. Przez ostatnie miesiące uczestnicy programu Kultura Mobilna podróżowali do mniej i bardziej odległych lokalizacji europejskich. Wśród nich znalazły się Niemcy, Belgia, Hiszpania oraz Islandia.

Emilia Marcjasz podczas wyjazdu rezydencyjnego w Belgii

Marysia Łuc podczas wyjazdu rezydencyjnego w Hiszpanii

Pięć etapów naborów spotkało się z nieco mniejszym, lecz wciąż widocznym zainteresowaniem. Choć marzec i kwiecień kojarzył się przede wszystkim z odwoływaniem działań, rezydencji, festiwali oraz wystaw przez organizatorów i oczywiście globalnym paraliżem w przemieszczaniu się, to środowiska z różnych krajów nie zrezygnowały ze wzajemnego wsparcia.

Artystce wizualnej Marii Łuc udało się odbyć rezydencję i zrealizować wystawę w hiszpańskiej Blance. AADK Spain w Centro Negra, miejsce prowadzone przez artystów, udostępnia przestrzeń dla eksperymentu badań i współczesnej twórczości. Zwraca szczególną wagę na decentralizację sztuki i jej porpagowanie na obszarach pozamiejskich. Instytucja bada zależności pomiędzy centrum a peryferiami w odniesieniu do problemów globalnych. Wydaje się, że to właśnie takie miejsca  zyskały w 2020 roku na znaczeniu  i ich odległe/odludne położenie umożliwiło im działanie. Z dala od ludzi, blisko przyrody powstają naprawdę wartościowe projekty badawczo-artystyczne. Efekty rezydencji Marii Łuc można było zobaczyć m.in. w listopadowym wydaniu Wrocławskiego Niezbędnika (str. 25).

Przy kolejnych naborach, do projektu SKW zgłosiła się Paulina Derska, która odbyła rezydencję na Islandii. Ideą projektu było czerpanie z piękna tego kraju I jego tradycji muzycznych w celu spożytkowania wrażeń w późniejszych działaniach artystycznych. Miejsce udostępnione w celach rezydencji było idealną przestrzenią do pracy kompozytorskiej – odosobniony dom wyposażony w pianino, bogate zbiory nutowe oraz regionalną płytotekę. Paulina Derska czerpała także inspiracje muzyczne podczas samotnych wędrówek i podziwiania islandzkich krajobrazów, w tym krjaobrazie nie była narażona na kontakt ze zgromadzeniami ludzi i przez to pandemicznie bezpieczna.

Emilia Marcjasz, artystka zajmująca się szkłem, udała się do Gandawy w Belgii, na rezydencję w studiu Gentglas. Zależało jej na budowaniu trwałej sieci kontaktów między artystami zajmującymi się szkłem, chciała zrealizować projekty szklarskie oparte na współpracy. zgodbyć poszerzenie wiedzy i rozwinąc umiejętności z zakresu rzeźbienia i formowania szkła w różnych technikach hutniczych. Podczas tygodniowego pobytu, który jeszcze w ostatnim momencie był niepewne, ze względu na odwołane loty do Belgii  Emilia nauczyła się nowych technik formowania i rzeźbienia szkła na gorąco, asystowała innym twórcom i zrealizowała własny projekt artystyczny.

Robert Traczyk podczas kilkudniowego pobytu w Berlinie, stworzył aranżację oświetlenia i realizację dźwięku do premiery spektaklu Amazon Burns w reż. Przemysława Wojcieszka i Andreasa Vissera na podstawie tekstu Mai Staśko w KulturMArktHall. Był to ostatni tydzień prób, możliwy bez udziału publiczności. Spektakl będzie mógł być pokazany widowni w najbliższym możliwym terminie po zdjęciu obostrzeń pandemicznych.

Kultura Mobilna w 2021 roku

Kultura Mobilna będzie projektem kontynuowanym w nadchodzącym roku kalendarzowym. Pozostało jeszcze wiele projektów, które zostały wybrane ze względu na swój wysoki poziom i ciekawe pomysły, ale nie mogły dojść do skutku przez ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią. Poza ich realizacją i wsparciem zespół działań międzynarodowych SKW planuje poszerzyć charakter działań. O tej decyzji zaważyła aktualna i zaobserwowana potrzeba wzajemnego sieciowania różnych środowisk artystycznych. Szczegóły podamy niebawem!

- Czytaj także

p:35715