Login

Register

Login

Register

19.11.2021 Piątek

„TypoPolo”, czyli odkryj z nami poetykę nadodrzańskich szyldów!

Już wkrótce zabierzemy Was w sentymentalną podróż w „szalone” lata 90.! Wszystko dzięki projektowi Farnaz Ghasemi „Poetyka nadodrzańskich szyldów i witryn” w ramach którego zapoznamy się z jednym z symboli polskiej transformacji, czyli „TypoPolo.

„TypoPolo” to pojęcie opisujące estetyczny fenomen, jakimi były amatorskie projekty reklam, szyldów i napisów informacyjnych, wykonywane w latach 90. na potrzeby małego handlu i rzemiosła. Traktowana często z mocnym przymrużeniem oka jest przecież symbolem czasów transformacji, w których „każdy mógł być tym, kim chciał i wszystko było możliwe”. Dziś, w związku z profesjonalizacją rynku usług drukarsko-reklamowych i zmianą standardów estetycznych, stylistyka „TypoPolo” gwałtownie zanika…

A może w dobie powszechnej standaryzacji warto spojrzeć na nie jako wytwory fantazji przedsiębiorców i przedsiębiorczyń, które są nośnikami sentymentalnej i historycznej wartości?

Z podobnego założenia wyszła Farnaz Ghasemi – pochodząca z Teheranu miłośniczka polskiej kultury, która zafascynowana „TypoPolo”, chce zachęcić mieszkańców i mieszkanki Nadodrza i okolic do odkrycia tej estetyki na nowo w ramach projektu „Poetyka nadodrzańskich szyldów i witryn. Dokumentujemy i tworzymy!” Wspólne spotkania mogą być też okazją do wsparcia małych, lokalnych sklepów i punktów usługowych, które od lat tworzą krajobraz osiedla.

Idziemy na wycieczkę

Na dobry początek czeka nas spacer po osiedlu, na którym zajrzymy do nadodrzańskich miejsc wciąż zachowujących swój autentyczny wygląd sprzed lat. 27 listopada o 11:00 ruszymy na wędrówkę z Maciejem Czarneckim (prowadzącym profil na Instagramie: www.instagram.com/maciejdusiciel) i poznamy historię sklepów oraz inspiracje, jakie wykorzystywali właściciele przy projektowaniu witryn. Na nowo odkryjemy lokalne biznesy i poczujemy ich wyjątkową, choć czasem dość zabawną estetykę.

Tworzymy plakaty

Z kolei w grudniu (5 i 11.12) w Łokietka 5 – Infopunkcie Nadodrze zabierzemy się do pracy warsztatowej! Podczas spotkań, inspirując się nadodrzańskimi szyldami, zaprojektujemy i stworzymy autorskie plakaty utrzymane w estetyce „TypoPolo”, które będą promowały lokalne sklepy i punkty usługowe. Zwrócimy uwagę na wyjątkowy wygląd tych miejsc i fakt, że często to, czego te firmy potrzebują, to nie modernizacja wizualna, a docenienie wartości i wsparcie poprzez korzystanie z ich usług. Podsumowaniem wspólnych działań będzie wystawa prac, które stworzymy w trakcie warsztatów.

Udział w spotkaniach jest oczywiście bezpłatny, ale obowiązują zapisy mailowe na adres: poetykawitryn@gmail.com
Zgłoszenie na spacer i/lub warsztaty równoznaczne jest z akceptacją REGULAMINU 

Harmonogram spotkań

 27.11 | 11:00–13:00
Typograficzny spacer po Nadodrzu – prowadzący: Maciej Czarnecki (https://www.instagram.com/maciejdusiciel)
zbiórka: przy Łokietka 5 – Infopunkt Nadodrze (ul. Władysława Łokietka 5)

5.12 oraz 11.12 | 11:00-14:00
Warsztaty tworzenia plakatów w stylu starych, rodzinnych polskich sklepów
miejsce: Łokietka 5 – Infopunkt Nadodrze

 

Partner projektu: Łokietka 5 – Infopunkt Nadodrze

Projekt realizowany jest w ramach 27. Edycji programu Mikrogranty

- Czytaj także

p:42263