27.03.2018 Wtorek

Rusza nabór do drugiej edycji Akademii Mikrograntów

Rozpoczął się nabór do drugiej odsłony Akademii Mikrograntów – trzymiesięcznego cyklu bezpłatnych warsztatów i wykładów, które przygotują mieszkańców Wrocławia do sprawnej realizacji i zarządzania projektami społecznymi. Zgłoszenia przyjmowane są do 9 kwietnia.

Do udziału w Akademii Mikrograntów zapraszamy szczególnie tych, którzy nie mają doświadczenia w realizowaniu projektów społecznych. Uczestnicy zajęć przez trzy miesiące będą pracować nad zdobyciem narzędzi i rozwojem umiejętności niezbędnych do prowadzenia oddolnych inicjatyw oraz działań na rzecz swojej okolicy i jej mieszkańców.

W trakcie jedenastu spotkań uczestnicy dowiedzą się m.in.: jak zebrać i opisać potrzeby swojej grupy docelowej, dopasować typy działań do miejsca, w którym realizowany będzie projekt, stworzyć dobrze rozplanowany harmonogram i czytelny budżet, gdzie szukać partnerstw dla swojej inicjatywy, jak skutecznie dotrzeć do potencjalnych uczestników i prowadzić promocję wydarzenia, a także jak dzielić się efektami inicjatywy, a po jej sprawnym rozliczeniu zaplanować kolejną odsłonę w nowym wydaniu.

Spotkania będą prowadzone przez specjalistów z dużym doświadczeniem w pracy nad społecznymi inicjatywami: lokalnych działaczy, praktyków oraz teoretyków animacji i edukacji społeczno-kulturalnej, a także osoby, które zrealizowały projekty w ramach Mikrograntów.

Udział w projekcie jest bezpłatny. Nabór trwa od 27 marca do 9 kwietnia – prosimy przesłać wypełniony formularz (TUTAJ) na adres mikrogranty@strefakultury.pl. Zgłaszać można się także telefonicznie (71 71-27-572) lub osobiście w Infopunkcie w Barbarze.

Spotkania Akademii Mikrograntów odbywać się będą w Barbarze (Świdnicka 8B) od 15 kwietnia do 30 czerwca. Szczegółowy harmonogram i program zajęć znajduje się poniżej. Regulamin uczestnictwa znajduje się TUTAJ, zarządzenie Dyrektora Strefy Kultury Wrocław dostępne jest TUTAJ.


Program Akademii Mikrograntów 2

15.04 | 10:00–13:00
JAK ROZPOZNAĆ PROBLEMY MOJEJ NAJBLIŻSZEJ OKOLICY?

Prowadzący: Katarzyna Wala (m.in. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”) i Bartek Lis (m.in. NieKongres Animatorów Kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Fundacja Impact)

Po warsztacie uczestnicy będą wiedzieli, w jaki sposób rozpoznać problemy swojego najbliższego otoczenia i sąsiedzkiej społeczności. Nauczą się metod i technik mapowania pomysłów oraz sieciowania lokalnych partnerów i partnerek, co pozwoli im na zebranie grupy, która będzie mogła zaangażować się w tworzenie inicjatywy razem z nimi. Prowadzący pomogą w określeniu potencjału terenu, na którym chcą działać uczestnicy i wykorzystaniu go do planowanych przez nich inicjatyw.

21.04 | 10:00–13:00
CHCĘ DZIAŁAĆ, ALE JAK ZACZĄĆ?

Prowadzące: Anna Iwanowska (grupa nieformalna Mobilna Restauracja) i Dorota Wojtanowicz (Fundacja Znacznie Więcej)

Po warsztacie uczestnicy będą w stanie skrystalizować zebrane i przeanalizowane informacje o swojej okolicy, potrzebach jej mieszkańców oraz funkcjonujących w niej partnerstwach i inicjatywach w „zaczyn” projektu. Dopasują swój pomysł do formy, którą charakteryzują się wnioski w różnorodnych programach grantowych. Dowiedzą się, jak dobrze rozplanować w czasie swoje działania, do kogo zwrócić się o pomoc na danych etapach. Nauczą się też trafnie określić grupę odbiorców – beneficjentów oraz obszar swoich działań – co na pewno pomoże w skutecznej realizacji pomysłu.

28.04 | 10:00–13:00
JAK ZORGANIZOWAĆ BUDŻET DLA MOJEJ INICJATYWY?

Prowadzące: Maria Zięba (m.in. Fundacja Ładne Historie) i Sylwia Świerczyńska (ODA Firlej)

Kompetencje, które uczestnicy wyniosą z warsztatu to jasne i czytelne formułowanie budżetu dla osiedlowych inicjatyw, dopasowywanie ponoszonych kosztów do specyfiki projektu, jego czasu i zaangażowanych w realizację środków. Dowiedzą się, jak racjonalnie szacować koszty przy niewielkim budżecie, jak w korzystny sposób dokonywać wyceny wynagrodzeń, usług i zakupów, pozyskać wsparcie w postaci barterów czy partnerstw, bezpłatnie korzystać z posiadanych zasobów.

12.05 | 10:00–13:00
DZIAŁAM i ZARZĄDZAM: RAZEM, SPRAWNIE I SKUTECZNIE

Prowadzące: Aleksandra Bolek (Karłowice gotują (się) i Paulina Galanciak (TIFF Collective i Wrocławska Fundacja Filmowa)

Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, jak sprawnie współpracować przy realizacji małego, niskobudżetowego projektu, który stanowi dodatkowe zajęcie dla większości osób przy nim działających, co zazwyczaj może wiązać się z problemami komunikacyjnymi czy organizacyjnymi. Podział obowiązków i zadań, dopasowanie ich do typu osoby – to teoretycznie oczywiste kroki do podjęcia w każdym projekcie, które jednak bardzo często przepadają w toku jego realizacji. Dodatkowo uczestnicy poznają mobilne narzędzia do zarządzania pracą zespołu, działaniami do wykonania oraz prowadzenia i rozliczania budżetów swoich pomysłów. Tajemnicą przestaną być aplikacje do szybkiego komunikowania się i wymiany informacji przy zarządzaniu projektem.

19.05 | 10:00–13:00
O MOIM PROJEKCIE PISZĘ I MÓWIĘ

Prowadzący: Joanna Panciuchin (Stowarzyszenie PAKT) i Kuba Żary (Strefa Kultury Wrocław i Wrocławska Fundacja Filmowa)

Dotarcie z działaniem do odpowiedniej grupy odbiorców wymaga dostosowania komunikatu do ich specyfiki – małe, sąsiedzkie społeczności, lokalne instytucje czy media, przedsiębiorcy, każdy z zainteresowanych szuka w nim czegoś dla siebie i czasami użycie adekwatnych słów odpowiada za sukces działania. Prowadzący z doświadczeniem w tworzeniu komunikatów informacyjnych oraz medialnych, a także w występach publicznych, również tych w radiu i telewizji, udzielą uczestnikom wielu wskazówek, na co zwracać uwagę czy jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.

26.05 | 10:00–13:00
DZIAŁAM WSPÓLNIE

Prowadzący: Tomasz Patoła (Kolektyw Pomysłów) i Aleksandra Stachura (Strefa Kultury Wrocław – koordynatorka Mikrograntów)

Nawiązywanie partnerstw z innymi podmiotami działającymi lokalnie to bardzo ważny i potrzebny krok przy organizacji niskobudżetowych projektów, który często pozwala na rozwinięcie inicjatywy i zdobycie nowych beneficjentów. Prowadzący opowiedzą, jak z ich doświadczenia warto prowadzić rozmowy z potencjalnymi partnerami, gdzie ich szukać i do jakich działań angażować. Rola wolontariatu w małych projektach jest często bagatelizowana, a pozwala on na włączenie w proces organizacji i realizacji większej liczby osób, które mogą zdobyć doświadczenie i nowe kontakty.

03.06 | 10:00–13:00
NIECH O NAS USŁYSZĄ, NIECH Z NAMI DZIAŁAJĄ

Ola Krupa (Stowarzyszenie PAKT) i Renata Piwko-Wolny (Stowarzyszenie Grupa z Pasją)

Dwie współpracownice Mikrograntów, radne swoich osiedli, które zrealizowały już kilka projektów, pomogą w dobraniu odpowiednich sposobów i zakresów działań promocyjnych do typu inicjatywy. Podzielą się swoimi doświadczeniami, zarówno z realizacji projektów osiedlowych, jak i ogólnomiejskich. Przekażą uczestnikom, jak z sukcesem stosować narzędzia internetowe, które pomagają w rozpromowaniu pomysłu, ale również metody „analogowego”, bezpośredniego dotarcia do odbiorców i potencjalnych uczestników projektu. Pokażą im potencjał lokalnych gazet, tablic ogłoszeń, ogłoszeń parafialnych czy działań bazujących na poczcie pantoflowej.

9.06 | 10:00–13:00
KROK PO KROKU: JAK NAPISAĆ WNIOSEK? Przykład Mikrograntów

Prowadzące: Anna Bieliz i Justyna Kajta (Strefa Kultury Wrocław – koordynatorki Mikrograntów)

Uczestnicy nauczą się poprawnie spisać swoje pomysły w przykładowym formularzu zgłoszeniowym obowiązującym w programie współorganizacji projektów - Mikrogranty dla osób fizycznych i grup nieformalnych. Zapoznają się z kryteriami, które obowiązują w ocenie komisji i poznają proces jej pracy. Dowiedzą się też, jak podsumować zrealizowany już projekt w postaci sprawozdania oraz zastosować podstawowe narzędzia ewaluacji pracy z grupą. Wspólnie pracować będą nad budżetem i harmonogramem dopasowanym do specyfiki przykładowego projektu.

16.06 | 10:00–13:00
NIECH O NAS USŁYSZĄ, NIECH NAS ZOBACZĄ

Prowadzące: Natalia Jerzak (Yerzak/MiserArt) i Magdalena Przewłocka (Strefa Kultury Wrocław)

W informowaniu i promowaniu o inicjatywie bardzo ważna jest warstwa wizualna, która bardzo często przyprawia początkujących organizatorów o największy ból głowy. Dwie koordynatorki-projektantki graficzne na licznych przykładach z najbliższego otoczenia przekonają uczestników, że wystarczy trochę sprytu i fantazji, żeby swojemu pomysłowi zapewnić oprawę wizualną. Plakat-kolaż ze zdjęć zebranych od mieszkańców osiedla czy ulotka zaprojektowania z dostępnych na wolnej licencji w internecie grafik to ciekawy, prosty i skuteczny sposób na stworzenie materiałów graficznych dla niskobudżetowego projektu, w którym nie znalazły się fundusze na zatrudnienie pełnowymiarowego grafika.

23.06 | 10:00–13:00
CHCĘ ZMIENIAĆ DALEJ: JAK ROZWIJAĆ PROJEKT?

Inez Kurzacz (MiserArt) i Marek Sztark (m.in. NieKongres Animatorów Kultury)

Po zakończeniu projektu i jego ewaluacji organizatorzy często stają przed pytaniem – co dalej, czy kontynuować swoje działania, czy dalej angażować się w lokalne inicjatywy i jaki jest na to najbardziej odpowiedni sposób? Uczestnicy dowiedzą się, jak zaplanować kolejne kroki rozwijające inicjatywę, otwierające ją na nowe grupy odbiorców i uczestników.

24.06 | 10:00–13:00
CHCĘ ZMIENIAĆ DALEJ: CO OFERUJE MI MOJE MIASTO?

Krzysztof Ziental (Biuro ds. Partycypacji Społecznej Urzędu Miasta Wrocławia)

W trakcie spotkania z przedstawicielem UM Wrocław uczestnicy będą mieli okazję by poznać możliwości zaangażowania się w sprawy miasta, biorąc udział w różnego rodzaju programach. Dowiedzą się, co to znaczy „być liderem” Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego lub projektu Mikrograntów realizowanego z wykorzystaniem infrastruktury powstałej już w ramach WBO. Porozmawiają również o tym, czym są konsultacje społeczne i jak poprzez udział w nich można współdecydować o ważnych sprawach osiedla i miasta.

30.06 | 11:00–14:00
SPOTKANIE PODSUMOWUJĄCE i 6. Mikroagora

Wspólnie poświętujemy zakończenie Akademii Mikrograntów, podzielimy się doświadczeniami, a uczestnicy otrzymają tez specjalne „dyplomy”. Spotkanie podsumowujące będzie też świetną okazją do zaprezentowania efektów działania Programu Mikrogranty w 2018 roku.

- Czytaj także

Polecamy

Zobacz więcej