Login

Register

Login

Register

7.11.2018 Środa

Letta Shtohryn: Textile Memory

Autor: Strefa Kultury Wrocław

„Textile Memory” (dosłownie: „wspomnienie w tkaninie” lub „wspomnienie tkaniny”) to prezentacja podsumowująca projekt Letty Shtohryn – maltańskiej artystki wizualnej pochodzenia ukraińskiego. Na przestrzeni kilku miesięcy Shtohryn – wspólnie z zespołem programu AIR Wro – przeprowadziła serię wywiadów z mieszkańcami Wrocławia badając ich wspomnienia związane z Breslau – Wrocławiem. Podsumowując swój projekt artystka zaprasza wszystkich do skonfrontowania się z przygotowaną przez siebie instalacją, którą prezentuje w jednej z wrocławskich galerii związanych z dizajnem i rzemiosłem artystycznym.

Wspomnienie z przeszłości

Dla artystki ubrania są „naczyniami na wspomnienia” – „pojemnikami”, które jednocześnie zakrywają i odkrywają ciała w nich się znajdujące; są ramą i świadkiem okresów dobrobytu lub ubóstwa, są także swego rodzaju schronieniem i osłoną w czasach istotnych zmian. Shtohryn, analizując pochodzenie i kontekst społeczny tkanin używanych na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci, wskazuje na ich rolę jako przekaźnika historii, często bardzo osobistych. W miarę realizacji swoich badań, artystka skupi się na odzieży jako swoistym splocie pamięci zbiorowej i pamięci jednostki, podążając za diachronicznymi wątkami przesiedlenia, braku stabilności, politycznego ucisku, a wreszcie poszukiwania nowego domu i inicjacji procesu zdrowienia.

Shtohryn w swojej interwencji nawiązuje do ubrań w kontekście ich wielokrotnego użytku, wskazując lumpeksy jako miejsca, w których tekstylia zyskują nowe życie, przestając być jedynie okryciem – zużytą skorupą. Tym samym odkształcenia tkanin powstałe na skutek ich użytkowania przez kolejnych właścicieli stają się wspomnieniami ubrań, które zapisują w sobie posturę poprzednich właścicieli.

Czy w czasie rozwoju przemysłu „fast fashion” wspomnienia ubrań mają krótsze życie? W wywiadach mieszkańcy Wrocławia mówią głównie o wysokiej jakości tkaninach i dobrze skrojonej odzieży, która została zaprojektowana aby trwać. Jeśli więc nasz „pojemnik na wspomnienia” ma z założenia krótki okres ważności (o jego tymczasowości świadczy m.in. fakt, iż służy nam zaledwie na jeden sezon i zapewne już za chwilę zostanie zastąpiony projektem z nowej kolekcji) czy my właściwie mamy czas na kształtowanie jego wspomnień? I czy jakikolwiek sens ma tęsknota za wymarzonym przez nas elementem garderoby, jeśli nie przetrwa on kilku prań?

Wspomnienie z przyszłości

W rozmowie na temat przyszłości przemysłu modowego nanotechnologie oraz urządzenia mobilne w oczywisty sposób wskazują na obecność wątku „smart” także w przypadku naszej odzieży. Internet Rzeczy („Internet of Things”) ułatwi monitoring danych związanych z użytkowaniem nabytych przez nas ubrań, utrudniając jednocześnie subiektywny zapis naszych przeżyć w postaci wspomnień, które przywołujemy w swoich opowieściach bez szczegółów, często nie odnosząc się do faktów czy skupiając na zapamiętanym przez nas, subiektywnym wrażeniu chwili. Wszechobecna i wpleciona w tkaniny technologia zarejestruje więc najbardziej istotne informacje – jak o naszym zdenerwowaniu świadczy nasze tętno, jak zmienia się nacisk naszych stóp gdy całujemy się z kimś po raz pierwszy, wreszcie jak poprawialiśmy posturę podczas istotnej rozmowy kwalifikacyjnej. Wszystkie te dane posłużą oczywiście do jeszcze lepszego profilowania klientów i jeszcze efektywniejszej sprzedaży.

Wernisaż: 16.11.2018 r., godz. 19:00 (Galeria Tętno, ul. Jatki 12/13 we Wrocławiu)
Instalacja dostępna dla publiczności: 16.11.2018-23.11.2018
(poniedziałek-piątek: 11:00-18:00, sobota: 10:00-18:00, niedziela: 10:30-15:30)
Organizator: Strefa Kultury Wrocław w ramach programu AIR Wro
Partnerzy: Galeria Tętno, Arts Council Malta, Blitz, Europejska Stolica Kultury Valletta 2018

Instalacja „Textile Memory” jest efektem kilkumiesięcznego projektu artystycznego Letty Shtohryn, który został zainicjowany podczas rezydencji będącej wynikiem współpracy Strefy Kultury Wrocław, Blitz oraz Fundacji Valletta 2018. Cykl wizyt badawczych i przygotowawczych odbył się dzięki wsparciu finansowemu Arts Council Malta.

- Czytaj także

p:13783