Działania Paniego we Wrocławiu odnoszą się bezpośrednio do obecności reklam w przestrzeni publicznej. Artysta zdecydował się zbadać ten temat, analizując zarówno dobre, jak i złe praktyki oraz polityki miejskie, a także porównując je z tymi znanymi z rodzinnego Bilbao. W efekcie powstały trzy interwencje, które wskazują na alternatywny potencjał nośników reklamowych.
Jak twierdzi sam Paniego:
Mój projekt jest próbą zwrócenia uwagi na wizualny hałas, który towarzyszy nam codziennie na ulicach naszych miast. Ten ciągły szum, to wizualne zanieczyszczenie, odciąga naszą uwagę od nas samych i zajmuje zbyt wiele przestrzeni na ulicy i w naszym życiu.
Mogłoby się wydawać, że udaje nam się obronić przed tymi obrazami, jednak one same nam na to nie pozwalają. Na ulicy nieustannie jesteśmy mimowolnymi adresatami przekazu. Przestrzeń publiczna służy interesom prywatnym.
Ulice w coraz większym stopniu zawłaszczane są przez reklamy, firmy i konsumpcjonizm, a coraz mniej należą do ludzi, ich relacji, natury, architektury: istoty ulicy jako takiej. Rośnie liczba ekranów, billboardów, plakatów i wszelkiego rodzaju nośników reklamowych.
Gdzie i kiedy możecie zobaczyć interwencje Paniego?
Wrocław, ul. Krupnicza/Podwale
Wrocław, pl. Legionów
Wrocław, ul. Dworcowa
Bliżej będzie można przyjrzeć się pracy Paniego 15 listopada o godz. 19:00 w Łokietka 5 – Infopunkt Nadodrze. Spotkanie, do udziału w którym zaproszeni zostaną przedstawiciele lokalnych organizacji, służyć ma jednak nie tylko prezentacji projektu artysty, ale też rozmowie na temat kondycji współczesnych miast. Czy możemy je sobie wyobrazić bez reklam?
Prezentacja dokumentacji działań Paniego będzie z kolei dostępna od 16 do 30 listopada w przestrzeni Łokietka 5 – Infopunkt Nadodrze w godzinach 9:00-17:00.