Ewa Głowacka

Parallel Structures

Dziedzina: Projektowanie graficzne, aktywizm Miasto rezydencji: Pilzno

Otwarty na początku stycznia 2016 roku nabór, skierowany do projektantów graficznych zainteresowanych współpracą z fab labami oraz otwartymi pracowniami, umożliwił Ewie Głowackiej odbycie dwumiesięcznej rezydencji w DEPO2015 - centrum kreatywnej przedsiębiorczości, którego celem jest stworzenie połączeń między kulturą, sztuką, biznesem i szeroko definiowaną branżą kreatywną. Obiekt ten powstał dzięki energii Europejskiej Stolicy Kultury 2015 w Pilźnie i stał się siedzibą OPEN A.I.R. – pilzeńskiego odpowiednika AIR Wro. Głowacka w swoim projekcie zaproponowała nawiązanie kontaktu z przedstawicielami grup nieformalnych, aktywnych na obrzeżach sektora kultury, tworzących częściowo w opozycji do dużych instytucji kultury. Swoje działania zatytułowała „Parallel Structures” („Struktury Równoległe”).

 

Efektem je pobytu w Pilźnie stał się samodzielnie zaprojektowany zin z wywiadami, informacjami i danymi zebranymi przez artystkę podczas jej rezydencji. Głowacka do rozmów zaprosiła między innymi Romana Černíka – aktywistę i współautora idei Pilzna 2015, Helenę Dienstbierovą Šimicovą – współzałożycielkę Zastávki i współautorkę aplikacji Pilzna o tytuł ESK, Jakuba Mareša – współzałożyciela stowarzyszenia k svetu czy Petra Šimona, który w ESK odpowiadała za działania międzynarodowe. Wywiady, które złożyły się na „Parallel Strutures” pokazują Pilzno jako miasto, w którym inicjatywy oddolne działały w mikroskali, a beneficjentami środków finansowych przeznaczonych na kulturę były duże instytucje, realizujące programy na podstawie klasycznych definicji sztuki czy kultury. Scena alternatywna Pilzna – choć nieporównywalnie mniejsza niż w Pradze – rozwijała się o własnych siłach, ale też mogła korzystać z energii Europejskiej Stolicy Kultury, która w dużej mierze przyczyniła się do rozwoju małych, oddolnych inicjatyw dzięki zapewnieniu im wsparcia infrastrukturalnego i finansowego, a także dzięki zainicjowaniu dość powszechnej debaty o kulturze i procesach zarządzania nią.

 

Po powrocie do Polski Głowacka postanowiła kontynuować swoje badania we Wrocławiu, czego efektem był zin zawierający serię wywiadów z aktywistami i kreatorami kultury ze stolicy Dolnego Śląska. Projektantka przedstawiła w nim relację pomiędzy włodarzami miasta i przedstawicielami wrocławskiej alternatywy – mediacje, przykłady dialogu i współpracy, opinie krytyczne i sytuacje konfliktowe. Zin, w wersji online dostępny w zakładce PUBLIKACJE, zaprezentowany został podczas w ramach pierwszej edycji konferencji „Miasto i Kultura”, a jego promocja połączona została z dyskusją, w której uczestniczyli Szilvia Nagy z LOCOP, Petra Šimona z ESK Nowy Sad 2021, Roman Černík z Moving Station, Kamila Kamińska ze Stowarzyszenia Edukacji Krytycznej, Hubert Kostkiewicz - animator, muzyk, dziennikarz od lat związany ze sceną niezależną Wrocławia oraz Maciej Przestalski z Radia RAM.