IRORI Group

Dziedzina: Sztuki wizualne Miasto rezydencji: Wrocław

IRORI to grupa japońskich artystów zaproszonych do Wrocławia dzięki współpracy Strefy Kultury Wrocław z EU Japan Fest w ramach programu AIR Wro. Projekt realizowany przez kolektyw został wybrany w ramach naboru skierowanego do japońskich twórców, projektantów, architektów i menedżerów kultury. Działania grupy skupione są wokół tradycyjnego japońskiego paleniska „irori”, które podczas serii wydarzeń organizowanych wspólnie z Krupa Gallery, Food Think Tank oraz Wykwitem staje się okazją do pokazania wrocławianom współczesnego oblicza japońskiej kultury, która poprzez technologię, kulinaria oraz pracy kolektywnej łączy dawne zwyczaje z nowoczesnością.

Anothai Oupkum jest kuratorką i organizatorką projektów. W 2008 r. uzyskała licencjat na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Chiang Mai (Tajlandia), a w 2014 r. ukończyła studia magisterskie w zakresie teorii sztuki na Uniwersytecie Silpakorn (Tajlandia). Od 2013 r. organizuje wydarzenia i warsztaty związane ze sztuką współczesną w Bangkoku i Japonii.

Kenichiro Egami ukończył socjologię i medioznawstwo w Japonii oraz Wydział Sztuk Pięknych i antropologię w Goldsmith College i University of London (Wielka Brytania). W czasie studiów zaczął uczestniczyć w ruchach społeczno-politycznych działających w Wielkiej Brytanii oraz Japonii; równocześnie zajmował się dokumentacją fotograficzną akcji politycznych oraz badaniami dotyczącymi funkcjonowania autonomicznych przestrzeni w różnych krajach. Jego główne zainteresowania badawcze to antropologia ruchów politycznych, alternatywne kultury w Azji oraz niezależnie powstające przestrzenie miejskie.

Mayumi Hirano jest niezależną kuratorką, badaczką i tłumaczką mieszkającą w Osace (Japonia) i Manili (Filipiny). Tytuł magistra uzyskała w Center for Curatorial Studies, Bard College (Nowy Jork). Współzałożycielka 98B COLLABoratory – multidyscyplinarnej przestrzeni będącej miejscem eksperymentalnych projektów artystycznych w Manili.

Toshiaki Ishikura jest antropologiem kultury specjalizującym się w antropologii sztuki i mitologii porównawczej. Autor opracowania porównawczego dotyczącego bogini gór w Japonii, Indiach, Nepalu i krajach basenu Oceanu Spokojnego. Jego zainteresowania badawcze obejmują także biokulturowy kontekst przedstawień gatunków innych niż człowiek oraz wizerunków artystycznych na tradycyjnych artefaktach, obiektach kultu religijnego i współczesnych pracach artystycznych.

Shinya Akutagawa ukończył Tokijski Uniwersytet Sztuki. Swoją twórczość opiera na badaniach i projektach wykorzystujących zasady sztuki interaktywnej i partycypacyjnej oraz animację rysunkową, muzykę, fizyczną interakcję z komputerem (physical computing) i samodzielnie stworzone urządzenia. Od 2012 r. działa głównie w Azji Południowo-Wschodniej, gdzie zorganizował kilka projektów związanych ze sztuką w mieście.

Yu Ohtani to doktorant na Uniwersytecie Tokijskim, obecnie zajmuje się badaniem i opisywaniem miast. Inicjator projektu Japoński Dom w pustostanach w Lipsku, od lutego 2012 r. działającego jako fundacja. Do grudnia 2010 r. pracował przy tworzeniu regionalnego planu rewitalizacji oraz organizacji miejscowego festiwalu sztuki partycypacyjnej w ramach projektu IBA Fürst-Pückler-Land.

Kazuyuki Miyamoto jest artystą i twórcą performensów. Uzyskał stopień magistra na Musashino Art University (Japonia). Od 2008 r. tworzy sztukę z wykorzystaniem obrazowania oraz projekty i performense oparte na teorii pejzażu dźwiękowego. Laureat Srebrnej Nagrody na 9. International Design Awards w 2016 r.