Login

Register

Login

Register

18.09.2021 Sobota

57. Jazz nad Odrą: Darek „Oles” Oleszkiewicz & Alan Pasqua | Gerald Clayton „Happening: Live At The Village Vanguard”

Organizator: Strefa Kultury Wrocław
Data: 18.09.2021
Godzina: 19:00
Wstęp: biletowany
Kup bilet: Kup/Rezerwuj
Cena biletu: 110 PLN (I kategoria)
90 PLN (II kategoria)
70 PLN (III kategoria)
Miejsce wydarzenia: Teatr Polski – scena im. J. Grzegorzewskiego
ul. Gabrieli Zapolskiej 3
50-032 Wrocław
Dodaj do kalendarza
  zobacz na mapie

Kiedy:
wrzesień 18, 2021@7:00 pm – 9:00 pm
2021-09-18T19:00:00+02:00
2021-09-18T21:00:00+02:00

I set: Darek „Oles” Oleszkiewicz & Alan Pasqua

Skład:

Darek „Oles” Oleszkiewicz – kontrabas

Alan Pasqua – fortepian

Darek „Oles” Oleszkiewicz jest polskim muzykiem mieszkającym w Kalifornii od 1988 roku, występującym na wielu prestiżowych festiwalach i nagrywającym z wieloma artystami jazzowymi. Jego pierwsze wydawnictwo, na którym wystąpił w roli lidera – „Like a Dream” z Bradem Mehldauem – zostało wydane na CD nakładem wytwórni Cryptogramophone Records w 2004 roku i spotkało się z uznaniem krytyków na całym świecie. W 2005 roku Darek został uhonorowany tytułem „Najlepszy Basista Akustyczny” w plebiscycie Jazz Top czytelników „Jazz Forum”

Polski muzyk uczestniczy w wielu projektach i współpracuje z wieloma artystami, wśród nich znajdują się m.in.: Los Angeles Jazz Quartet, Pat Metheny, Bennie Maupin, Chris Potter, Peter Erskine, George Garzone, Alan Pasqua, a także Bob Mintzer.

Alan Pasqua jest profesorem studiów jazzowych na USC Thornton School of Music oraz muzykiem, który grał i nagrywał z wieloma czołowymi artystami, wśród których znaleźli się między innymi Tony Williams, Jack Dejohnette, Paul Motion, Dave Holland, Michael Brecker, Randy Brecker, Joe Henderson, Stanley Clarke, Gary Burton, James Moody, Gary Peacock, Gary Bartz, Reggie Workman, The Thad Jones/Mel Lewis Jazz Orchestra, Sheila Jordan oraz Joe Williams.

Podczas koncertu w Carnegie Hall w 1975 roku, Pasqua poznał legendarnego perkusistę Tony’ego Williamsa, który zaoferował mu możliwość dołączenia do The New Tony Williams Lifetime wraz z gitarzystą Allanem Holdsworthem. Po nagraniu dwóch albumów „Lifetime” pod egidą wytwórni Columbia Records, Pasqua przeniósł się do Los Angeles, gdzie jego kariera rozwinęła się dzięki graniu z wieloma gwiazdami rocka i muzyki pop – muzyk był członkiem zespołów Boba Dylana i Santany. Poza tym artysta może pochwalić się występami i trasami koncertowymi z muzykami takimi jak Ray Charles, Aretha Franklin, Elton John czy Queen Latifa. Ponadto współpracował z kompozytorami takimi jak John Williams, Quincy Jones, Dave Grusin, Jerry Goldsmith i Henry Mancini, wykonywał także muzykę na potrzeby filmowych ścieżek dźwiękowych. Muzyk był również odpowiedzialny za skomponowanie ścieżki dźwiękowej do słynnego filmu wytwórni Disney „Kariera frajera”, a także dżingla programu CBS Evening News. Jego ostatnie wydawnictwa to „Soliloquy” –  oszałamiające solowe nagranie ulubionych standardów, nagrane w Los Angeles na jego własnym koncertowym fortepianie Hamburg Steinway oraz „Day Dream” z listopada 2020 roku.

 

II set: Gerald Clayton „Happening: Live At The Village Vanguard”

Skład:

Gerald Clayton – fortepian

Joe Sanders – kontrabas

Gregory Hutchinson – perkusja

Gerald Clayton poszukuje szczerej ekspresji w każdej nucie. Sześciokrotnie nominowany do nagrody GRAMMY pianista-kompozytor, a ostatnio artysta Blue Note, rozpoczął formalną naukę w Los Angeles County High School for the Arts. Uzyskał tytuł licencjata sztuki w dziedzinie gry na fortepianie w USC’s Thornton School of Music pod kierunkiem Billy’ego Childsa, a następnie przez rok intensywnie uczył się u mistrza jazzu NEA Kenny’ego Barrona w Manhattan School of Music. W 2006 roku Clayton zdobył drugie miejsce w Monk Institute of Jazz Piano Competition. Inkluzywna wrażliwość pozwoliła Claytonowi na współpracę z tak wybitnymi artystami jak Diana Krall, Roy Hargrove, Dianne Reeves, Terence Blanchard, John Scofield, Terri Lyne Carrington, Peter Bernstein, Ambrose Akinmusire, Gretchen Parlato, Ben Wendel, Clayton Brothers Quintet czy legendarnym liderem zespołu Charlesem Lloyd. Obecnie jest dyrektorem Next Generation Jazz Orchestra. Pełnił także funkcję dyrektora muzycznego Monterey Jazz Festival On Tour.

Przez lata gra Claytona i jego oryginalne utwory były nagradzane nagrodami GRAMMY w kategoriach Best Improvised Jazz Solo, Best Jazz Instrumental Composition i Best Jazz Instrumental Album – nominacja ta została przyznana ostatnio za jego debiutancką płytę w Blue Note Records „Happening: Live at the Village Vanguard”. Clayton honoruje dziedzictwo swojego ojca, basisty-kompozytora Johna Claytona oraz wszystkich swoich muzycznych przodków poprzez zaangażowanie w poszukiwania i szczerość. W 2016 roku podjął próbę oddania doświadczenia i ekspresji Piedmont Blues w Durham z początku XX wieku. Na zamówienie Uniwersytetu Duke’a wieczorna kompozycja Claytona Piedmont Blues zawiera mieszane wykonanie medialne cieszące się uznaniem krytyków. W 2019 roku otrzymał zamówienie od Los Angeles Country Museum of Art na skomponowanie muzycznego odpowiednika muralu Charlesa White’a „5 Great American Negroes”. Dążąc do zwrócenia uwagi na zagadnienie rasy i napięcia rasowe, Clayton zatytułował projekt „White Cities: A Musical Tribute to Charles White”. W styczniu 2020 roku rozpoczął pracę nad uznaną przez krytyków ścieżką dźwiękową do wielokrotnie nagradzanego filmu dokumentalnego Sama Pollarda „Martin Luther King kontra FBI”. Emocjonalny rezonans partytury Claytona nasyca film subtelnymi, utrzymującymi się momentami walki i człowieczeństwa i pomaga uchwycić złożoność nieprzemijającego tematu.

Tegoroczna 57. edycja Jazzu nad Odrą potrwa od 15 do 19 września. Szczegółowy program jest dostępny na www.jazznadodra.pl.

 

- Czytaj także

p:39872