Czwarty sezon „Kinematografu Wrocławskiego” to filmowa podróż przez Dolny Śląsk. W maju kończymy sezon zimowo-wiosenny i tym razem przeniesiemy się do Wałbrzycha, jednego z najpopularniejszych miejsc wśród ekip filmowych w ostatnich 25 latach. W ramach naszego cyklu zaprezentujemy „Pannę Nikt” Andrzeja Wajdy, czyli tytuł, który zapoczątkował swoistą „modę” na Wałbrzych w kinie.
Film zostanie wyświetlony z napisami w języku angielskim / Movie will be display with english subtitles
Wielki mistrz polskiego kina w latach 90. starał się po raz kolejny odnaleźć drogę do młodszej publiczności, a także opowiedzieć o zmieniającej się rzeczywistości. Wajda przez wiele lat specjalizował się w takim podejściu. Na warsztat wziął bestsellerową powieść Tomasza Tryzny, świdniczanina – pisarza i scenarzysty oraz reżysera filmowego – pt. „Panna Nikt”. Wielkim orędownikiem dziejącego się właśnie w Wałbrzychu literackiego debiutu Tryzny był m.in. Czesław Miłosz. 15-letnia Marysia przeprowadza się z rodziną ze wsi na wielkomiejskie blokowisko. Tam trafia w zupełnie nowe otoczenie, a pod wpływem świeżo poznanych koleżanek przechodzi radykalną przemianę.
Film był kręcony w Wałbrzychu. Choć w chwili premiery nie spotkał się z ciepłym przyjęciem, to po latach fascynuje doskonałym ujęciem świata tuż po transformacji ustrojowej, ukazanego z perspektywy nastolatek. Na ekranie debiutowały wówczas trzy Anny: Mucha, Powierza i Wielgucka i na ich kreacje zwracano uwagę w recenzjach. Podkreślano, że Andrzejowi Wajdzie znów udało się odkryć dla polskiego kina ogromne talenty.
Sam Wałbrzych w kolejnych latach wielokrotnie pojawił się na ekranie. Najbardziej znane filmy realizowany w tym akurat mieście to: „Komornik” Feliksa Falka, „Nieruchomy poruszyciel” Łukasza Barczyka, „Droga Molly” Emily Atef czy „Bez wstydu” Filipa Marczewskiego. Jednak pełna filmografia Wałbrzycha liczy kilkadziesiąt tytułów. Trafiali tu zarówno filmowcy polscy, jak i zagraniczni. Czego szukali? Co udawało im się znaleźć? Co do zaoferowaniu kinematografii mają wałbrzyskie plenery? Jak ekranowy wizerunek miasta jest odbierany przez jego mieszkańców? Na te pytania – i wiele innych – postaramy się poszukać odpowiedzi w dyskusji po projekcji, w której udział weźmie Sylwia Szczechowicz-Warszewska, kierowniczka i koordynatorka wielu produkcji realizowanych na Dolnym Śląsku.
Naszym gościem będzie:
Sylwia Szczechowicz-Warszewska – absolwentka Międzynarodowych Stosunków Politycznych na Uniwersytecie Łódzkim oraz Produkcji Mediów Cyfrowych w Szkole Filmowej w Łodzi. Pracowała w pionie produkcji na planie szeregu filmów (m.in.: „Anonyma. Kobieta w Berlinie” Maksa Farboerboecka, „Biegnij, chłopcze biegnij” Pepe Danquarta, „Feniks” Christiana Petzolda czy „Kapitan” Roberta Schwentke).
Kuratorem cyklu jest Lech Moliński – animator kultury filmowej, współzałożyciel i wiceprezes Wrocławskiej Fundacji Filmowej, twórca projektu „Dolnośląskie Spacery Filmowe”.