Ostrów Tumski ponownie wypełni magia dźwięków, a to za sprawą XXXI edycji Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa „Non Sola Scripta”. Strefa Kultury Wrocław wraz z prof. Andrzejem Chorosińskim zapraszają w każdą niedzielę od 30 czerwca do 25 sierpnia do Kościoła św. Krzyża, na kolejną edycję niezwykłego muzycznego wydarzenia łączącego organową klasykę z muzycznymi improwizacjami.
KONCERT 25 SIERPNIA:
- Zdzisław Madej – improwizacje wokalne
- Emanuel Bączkowski – organy
- Michał Chorosiński – narrator
Ks. prof. dr hab. Zdzisław Madej – Kierownik Katedry, tenor wykonujący muzykę operową i oratoryjno kantatową, dysponujący głosem lyrico-spinto. Obecnie występujący gościnnie jako solista na scenie Opery Wrocławskiej. Studia rozpoczął w Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy), w klasie śpiewu solowego prof. Rheginaldo Pinheiro. Po powrocie do kraju kontynuował kształcenie na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, pod kierunkiem prof. Ewy Czermak. Odbył Studia podyplomowe w Hochschule fur Musik und Theater und Medien w Hannoverze, Niemcy, w klasie śpiewu solowego prof. Markusa Schaefera. W roku 2013 uzyskuje tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka, na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Z zespołem Opery Wrocławskiej wykonuje następujące partie: S. Moniuszko – Halka– partia Jontka, Straszny Dwór – partia Stefana, G. Orefice – Chopin – partia tytułowa, R. Strauss – Die Frau ohne Schatten – partia cesarza, G. Puccini – Tosca – partia Cavaradossiego, G. Bizet – Les Pecheurs de Perles – partia Nadira, P. Mascagni – Cavaleria rusticana – partia Turiddu. Ma w repertuarze także następujące partie operowe: R. Leoncavallo – I Pagliacci – Canio, W. A. Mozart – Die Zauberflote – Tamino, Die Entführung aus dem Serail – Belmonte, R. Wagner – Parsifal – partia tytułowa, G. Donizetti – L’Elisir d’Amore – Nemorino. Wykonuje partie solowe w ramach koncertów i festiwali, m. in: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal Non Sola Scripta, Turniej Tenorów w Szczecinie, Festiwal Silesia Sonat, Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdroju. Współpracuje także z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Maestro J. Geiserem, Maestro A. Chorosińskim, Maestro J. Gembalskim. Koncertował w Polsce i za granicą, m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii i USA. Oprócz wykonywania muzyki operowej, koncertuje jako śpiewak oratoryjno-kantatowy: partie solowe w następujących oratoriach, J. Haydn Stworzenie świata, (2001 Colmar- Francja, 2004 Wrocław); A. Bruckner Te Deum (2001 Wrocław, 2003 Lyon- Francja); G. Puccini Messa di gloria (2003 Szczecin, 2006 Francja – Lyon, Strasburg); W. A. Mozart – Requiem (2002 Freiburg – Niemcy), A. Ramirez – Missa Criolla (2010 Wrocław). Od roku 2013 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Otrzymał nominację profesorską na profesora belwederskiego w 2020 z rąk prezydenta Andrzeja Dudy.
Emanuel Bączkowski jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskując dyplomy z wyróżnieniem na Wydziałach: Instrumentalnym w klasie organów prof. dr hab. Andrzeja Chorosińskiego jak również Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca w specjalności Muzyka Kościelna (dyplom z zakresu Dyrygentury, Śpiewu solowego i Akompaniamentu liturgicznego). Studiował organy i kompozycję organową w Conservatorio di Musica Santa Cecylia w Rzymie klasie Maestro Alessandro Licata. W macierzystej uczelni odbył dwuletni Staż Artystyczny w klasie organów prof. dr hab. A. Chorosińskiego. Absolwent Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również Podyplomowe Studia Biblijne oraz Podyplomowe Studia Duchowości na Uniwersytecie Stefana kard. Wyszyńskiego. Stopień naukowy doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka uzyskał na podstawie dzieła oraz dysertacji: Język Muzyczny w kompozycjach organowych Mariana Sawy w latach 1960-1980. Występował wielokrotnie w ramach Europejskich i Międzynarodowych Festiwali Muzycznych. Koncertuje jako solista i kameralista. Jest organistą tytularnym Kościoła Środowisk Twórczych w Warszawie. Wielokrotnie nagrywał dla radia i telewizji. Organizator wielu koncertów i wieczorów poetyckich realizowanych przy współpracy z Filharmonią Narodową, Teatrem Narodowym, Teatrem Wielkim Operą Narodową, Operą Kameralną, Teatrem Żydowskim oraz Telewizją Polską. Z okazji 20-lecia Kongresu Polsko-Niemieckiego, w Kolonii, wykonał specjalny recital organowy, a wraz z Solistami i Chórem Opery Kolońskiej współtworzył Uroczystą Liturgię. Od 2004 r. corocznie w sezonie letnim koncertuje na organach im. Jana Pawła II w Bazylice Licheńskiej, gdzie w 2007 r. wykonał recital dla J. E. kard. Tarcisio Bertone z Watykanu a w 2012 r. dla Prymasa Katalonii. Jest współtwórcą nadzwyczajnego koncertu ekumenicznego Od Abrahama, który odbył się w Warszawie w 2011 r. z udziałem najwybitniejszych polskich muzyków i aktorów. W najznamienitszych Bazylikach Rzymskich wykonał cykl recitali tematycznie związanych z Bożym Narodzeniem i Wielkim Postem promujących polską muzykę organową takich twórców jak St. Moniuszko, F. Nowowiejski, F. Rączkowski, St. Wrocławski i M. Sawa. Płytę DVD z zapisem prawykonania Koncertu na Organy Solo Mariana Sawy, wręczył Jego Świątobliwości Ojcu Świętemu Benedyktowi XVI podczas osobistej Audiencji w Watykanie. Twórca Hejnału na odsłonięcie obrazu Jezusa Miłosiernego w Busku-Zdroju. Jest członkiem Związku Artystów Scen Polskich, Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych i innych. W 2015 r. otrzymał z rąk J. Em. Kazimierza kard. Nycza najwyższe odznaczenie Archidiecezji Medal Za zasługi dla Archidiecezji Warszawskiej.
Michał Chorosiński urodził się w Warszawie w roku 1975 .Ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Studiował na Wydziale Aktorskim w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, którą ukończył w 1999. W 1996 zadebiutował w roli strażnika w komedii Williama Shakespeare’a Wieczór Trzech Króli w reż. Macieja Prusa u boku Marcina Kuźmińskiego na scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W latach 1999–2000 był związany z Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. W 2000 wystąpił gościnnie w Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego we Wrocławiu jako chłopak w zielonych okularach, w płaszczu w przedstawieniu Piosenki pana Berangera Pierre’a-Jean de Béranger w reż. Marty Stebnickiej. W 2001 otrzymał nagrodę Grand Prix w II ogólnopolskim konkursie recytatorskim „Verba Sacrum” w Poznaniu.W 2001 zagrał Zygmunta w Królowej przedmieścia Konstantego Krumłowskiego w reż. Mieczysława Grąbki w Teatrze Ludowym w Krakowie-Nowej Hucie oraz wziął udział w produkcji Cudowny naszyjnik Włodzimierza Jasińskego i Pawła Lipnickiego w reż. Grzegorza Suskiego w Teatrze Stu w Krakowie. W 2002 w Teatrze Polskim we Wrocławiu zagrał gościnnie Widmo w Weselu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Mikołaja Grabowskiego i wystąpił jako robotnik w Operze za trzy grosze Bertolta Brechta w reż. Wojciecha Kościelniaka w Teatrze Muzycznym „Capitol” we Wrocławiu. W 2003 zagrał gościnnie Młodego w spektaklu poświęconym Agnieszce Osieckiej Wielka woda w reż. Jana Szurmieja w Teatrze im. Norwida w Jeleniej Górze. Szerszej publiczności znany z licznych seriali telewizyjnych m.in.”M , jak miłość” „Lombard, życie pod zastaw”, czy „Jagiellonowie” W 2022, w wyniku konkursu M.Chorosiński został powołany na stanowisko zastępcy dyrektora ds. artystycznych w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi.
Program koncertu:
Johann Gottfried Walther (1684-1748) Koncert h-moll LV 133 (Allegro – Adagio – Allegro)
Improwizacje na głos i organy „Wiedza Krzyża”
Medytacje o życiu i misji św. Teresy Benedykty od Krzyża – Edyty Stein
Misterium Vitae et Morte
Francesco Viviani (1831-1922) Grand Processional March
informacje o festiwalu: TUTAJ
program festiwalu: TUTAJ