Ostrów Tumski ponownie wypełni się magią dźwięków za sprawą Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa „Non Sola Scripta”. Strefa Kultury Wrocław oraz prof. Andrzej Chorosiński zapraszają do Kościoła Świętego Krzyża na kolejną edycję niezwykłego muzycznego wydarzenia w każdą niedzielę od 6 lipca do 31 sierpnia.
„Non Sola Scripta” to festiwal z ponad 30-letnią tradycją, znany z wyjątkowej formuły łączącej klasyczne kompozycje organowe z improwizacją. Jest to wydarzenie o unikalnym charakterze w skali naszego kraju, którego założeniem jest eksperyment wynikający ze spotkania w niecodziennym składzie najlepszych organistów z wirtuozami innych instrumentów i wokalistami najwyższej klasy, tworzącymi wspólnie nowy rodzaj energii. Treścią muzycznych wieczorów jest nie tylko to, co odczytujemy z partytury, ale i improwizacja w różnych konfiguracjach i formach. Świadczy o tym, choćby łaciński tytuł, który w wolnym tłumaczeniu oznacza „nie tylko to, co zapisane”.
Podczas koncertu 20 lipca wystąpią:
Bernhard Gfrerer – organy
Zbigniew Pilch – skrzypce barokowe
Marta Niedźwiecka – klawesyn
Zbigniew Pilch
Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej, jeden z najwybitniejszych skrzypków barokowych. W 2020 r. otrzymał odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie. Koncertuje jako solista, kameralista i dyrygent. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d’amore. Jest członkiem Wrocław Baroque Ensemble, był koncertmistrzem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Jako dyrygent występował m.in. z Filharmonią Łódzką, Częstochowską, Dolnośląską, NFM Filharmonią Wrocławską i Radomską Orkiestrą Kameralną. Ma bogaty dorobek fonograficzny. W 2024 r. ukazał się jego drugi solowy album Bach Romantique (Wrocławska Nagroda Artystyczna 2024 i nominacja do Fryderyka 2025).
Marta Niedźwiecka
Ukończyła wrocławską Akademię Muzyczną i Hochschule für Musik w Lipsku. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich u m.in. Ketila Haugsanda, Jacquesa Ogga i Bernharda Klapprotta. Wykłada na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami, m.in. z Wrocław Baroque Ensemble czy Ars Cantus. Występowała na licznych festiwalach, takich jak Bach-Fest Leipzig, Ohrid Summer Festival, Usedomer Musikfestival, Galway Early Music Festival. Brała udział w nagraniu wielu płyt, z których wiele otrzymało Fryderyka lub było nominowane do tej nagrody. Stypendystka DAAD i MKiDN, laureatka Wrocławskiej Nagrody Muzycznej. Kierowniczka artystyczna projektu „Zapomniane Miasto” w ramach ESK 2016.
Bernhard Gfrerer
Jeden z najbardziej uznanych austriackich organistów koncertowych na świecie. Jego interpretacje utworów Mozarta słyną z fantastycznej techniki wykonania oraz niezwykłej muzykalności. Dyrektor Muzyczny kościoła św. Franciszka w Salzburgu, koncertował m.in. z Placido Domingo, José Carrerasem i Jamesem Kingiem. Występował w największych metropoliach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej oraz w Azji. Twórca licznych nagrań dla rożnych rozgłośni radiowych i telewizyjnych (ORF, RIAS Berlin, RAI, Radio Hongkong) i płyt CD. Juror międzynarodowych konkursów organowych oraz wykładowca w klasach mistrzowskich w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Hiszpanii, Polsce i Austrii. W 2005 r. za swoją działalność muzyczną otrzymał tytuł Profesora Honoris Causa Republiki Austrii.
Program koncertu:
Johann Heinrich Schmelzer (ok. 1623–1680) – IV Sonata D-dur
Georg Muffat (1653–1704) – Passacaglia g-moll
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704) – V Sonata e-moll
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) – Maurerische Trauermusik, KV 477 (transkr. B. Gfrerer)
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) – Frühlingslied (transkr. B. Gfrerer)
Edvard Grieg (1843–1907) – Hochzeit auf Troldhaugen (transkr. B. Gfrerer)
Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817–1869) – Bolero
Jacques-Nicolas Lemmens (1823–1881) – Invocation
Léon Boëllmann (1862–1897) – Allegretto, op. 27
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) – II Sonata c-moll
Więcej informacji o festiwalu na: nonsolascripta.pl