Ostrów Tumski ponownie wypełni się magią dźwięków za sprawą Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa „Non Sola Scripta”. Strefa Kultury Wrocław oraz prof. Andrzej Chorosiński zapraszają do Kościoła Świętego Krzyża na kolejną edycję niezwykłego muzycznego wydarzenia w każdą niedzielę od 6 lipca do 31 sierpnia.
„Non Sola Scripta” to festiwal z ponad 30-letnią tradycją, znany z wyjątkowej formuły łączącej klasyczne kompozycje organowe z improwizacją. Jest to wydarzenie o unikalnym charakterze w skali naszego kraju, którego założeniem jest eksperyment wynikający ze spotkania w niecodziennym składzie najlepszych organistów z wirtuozami innych instrumentów i wokalistami najwyższej klasy, tworzącymi wspólnie nowy rodzaj energii. Treścią muzycznych wieczorów jest nie tylko to, co odczytujemy z partytury, ale i improwizacja w różnych konfiguracjach i formach. Świadczy o tym, choćby łaciński tytuł, który w wolnym tłumaczeniu oznacza „nie tylko to, co zapisane”.
Podczas koncertu 13 lipca wystąpią:
Zbigniew Gach – organy
Mieczysław Gach – waltornia
Piotr Gach – wiolonczela
Zbigniew Gach
Organista, kameralista i manager kultury. Absolwent mistrzowskiej klasy organów prof. Andrzeja Chorosińskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, absolwent warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą (m.in. we Włoszech, Niemczech i Czechach) wykonując szeroki repertuar – od muzyki dawnej po kompozycje współczesne. Od lat aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym Pomorza jako wykonawca, organizator wydarzeń artystycznych i promotor muzyki organowej. Od 2018 roku pracuje na stanowisku dyrektora Centrum Kultury Gminy Redzikowo, a od 2019 roku jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce. Od 2020 roku prowadzi również Mariackie Koncerty Organowe w Darłowie oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Łebie.
Mieczysław Gach
Waltornista, kameralista i pedagog, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie Edwina Golnika. W latach 1978-2006 pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Muzyki Akademii Pomorskiej w Słupsku, nieprzerwanie od 1978 roku waltornista Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica. Występował w kraju i za granicą, m.in. w słynnej Concertgebouw w Amsterdamie, z wybitnym akordeonistą Richardem Galliano, czy ze światowej sławy baletem z Petersburga, wykonując „Jezioro łabędzie” i „Dziadka do orzechów”. Artysta ma w dorobku wiele nagrań płytowych (10 albumów) oraz nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji. Wielką pasją Mieczysława Gacha jest praca z osobami niepełnosprawnymi, od ponad 20 lat jako muzykoterapeuta prowadzi zespół „Turkus” przy Środowiskowym Domu Samopomocy w Słupsku.
Piotr Gach
Wiolonczelista, kameralista, kompozytor i aranżer, absolwent Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie Louise Hopkins oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureat wielu konkursów w kraju m.in. III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym i I nagrody na Konkursie Muzyki Kameralnej we Wrocławiu. Koncertmistrz grupy wiolonczel Cavatina Philharmonic Orchestra, wiolonczelista Radomskiej Orkiestry Kameralnej, a także liderem grupy wiolonczel w Bielskiej Orkiestrze Kameralnej. Współpracuje z Sinfoniettą Cracovią, AUKSO, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Filharmonią Gorzowską, Polską Filharmonią Bałtycką oraz Filharmonią Krakowską. Lider grupy EtnosEnsemble oraz duetu AcCello Duo, który koncertował w większości krajów Europy oraz w Katarze, Azerbejdżanie i Kenii.
Program koncertu:
Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817–1869) – Marche Militaire, op. 38
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Jesus bleibet meine Freude, BWV 147
Preludium i fuga G-dur, BWV 541
Sinfonia z kantaty Ich steh’ mit einem Fuß im Grabe, BWV 156
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) – Allegro d-moll, MWV W 33
Bernhard Müller (1842–1920) – Gebet, op. 65: Adagio–Religioso
Johannes Brahms (1833–1897) – Herzlich tut mich verlangen, op. 122
Michał Kleofas Ogiński (1765–1833) – Polonez Pożegnanie ojczyzny
Georg Friedrich Händel (1685–1759) – Alleluja z oratorium Mesjasz (transkr. T. Dubois)
Więcej informacji o festiwalu na: nonsolascripta.pl