8919 – ALWAYS CRASHING IN THE SAME CAR
PRODUKCJA SYNTETYCZNA I PODŚWIADOMOŚĆ OPTYCZNA
Rok 1989 to już niemal mityczna data politycznej i społecznej przemiany w historii Europy. W 2019 roku obchodzone jest 30-lecie istnienia Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu. Te zbieżne rocznice stanowią punkt wyjścia projektu do skupienia się na politycznych fikcjach i wyobrażeniach, ukazanych w pracach sztuki mediów w ciągu ostatnich 30 lat. Jego celem jest wykorzystanie włączenie archiwum Centrum Sztuki WRO w badanie fikcji i wyobrażeń, zawartych w historycznych pracach medialnych, jako form krytyki, subwersji i afirmacji. Zamiast ponownie eksponować te dzieła, projekt zakłada rewizję, wykorzystanie i przekształcenie dźwięków, procesów i obrazów przechowywanych w archiwum we współpracy ze współczesnymi artystami i teoretykami w celu stworzenia zbiorowej syntetycznej produkcji: 8919.
Sztuka mediów często charakteryzuje się tendencją do wykorzystywania przyszłości w krytyce teraźniejszości. To pewnego rodzaju forma science fiction, która przedstawia wyobrażenia możliwych światów i przyszłego oddziaływania nowych technologii. Paradoksalnie, od czasu pojawienia się archiwów sztuki mediów i związanej z tym historyzacji prac sztuki mediów, dzieła te stały się również kapsułkami czasu, które opowiadają nam o przeszłych przyszłościach - niegdysiejszych fikcjach i wyobrażeniach na temat nadchodzących politycznych walk z nowymi środowiskami technologicznymi.
Rok 1989 był bogaty w perspektywy na przyszłość, symbolizujące raczej możliwości niż rzeczywistość. W ciągu ostatnich 30 lat obietnice i nadzieje związane z tym rokiem stały się "przestarzałe", wyprzedzone przez historię, która często nas uczyła, że jedyna przyszłość warta tej nazwy to taka, której nie da się przewidzieć. W dalszym ciągu jednak potencjał, który wybrzmiewa w samej wymowie tej liczby i daty, do dziś prześladuje zbiorowe wyobrażenia i programy polityczne. 8919 interesuje się tym "pozagrobowym" życiem przyszłości, która nigdy nie nastała i nie zagnieżdża się w świecie fikcji i wyobraźni. Zamiast historyzować rok 1989 z perspektywy 2019 roku, 8919 stawia pytanie, co można zsyntetyzować w ich połączeniu. Zupełnie błędnie cytując Waltera Benjamina: Chcielibyśmy doświadczyć XXI wieku jako marzenia z wieku XX.
Marian Kaiser studiował kulturoznawstwo, literaturę, filozofię i azjatyckie studia południowo-wschodnie na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie oraz nauczał w Berlinie, Dreźnie, Jogyakarcie i Giessen. W latach 2010-2013 ukończył studia doktoranckie Transnational Media Events na Uniwersytecie Justusa Liebiga w Giessen. W latach 2013-2014 był profesorem nadzwyczajnym w projekcie FAST - Framing Art, Science, Technology, realizowanym we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych, Politechniką i Wyższą Szkołą Stosowaną w Dreźnie.