Badania odbiorców kultury to aktualnie bardzo intensywnie rozwijające się praktyki, które przynoszą wielowymiarowe korzyści wszystkim osobom zaangażowanym we współtworzenie kultury, zarówno instytucjonalnej, jak też nieinstytucjonalnej. Różnorodne diagnozy mają pomóc w kształtowaniu umiejętnej (współ)pracy z publicznością. Badania tego typu przeprowadzono już m.in. w Warszawie, Krakowie czy Gdańsku, a treść poszczególnych raportów pozwala ulepszyć komunikację między uczestnikami kultury, wpływa na jakość oferty kulturalnej oraz pozwala na konstruktywne, długoterminowe planowanie działań uwzględniających preferencje, potrzeby i oczekiwania publiczności.
We Wrocławiu badanie publiczności z podziałem na segmenty uczestnictwa w kulturze przeprowadzi warszawska agencja SMARTSCOPE, która ma szerokie i wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu i raportowaniu badań społecznych. Pracowała m.in. dla Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Historii Polski, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, a także dla licznych firm komercyjnych.
Prowadząc badania, SMARTSCOPE bierze pod uwagę wiele czynników i potrzeb, które mogą mieć wpływ na szeroko rozumiane uczestnictwo w kulturze. Są to zarówno kwestie ekonomiczne i demograficzne, jak też cechy psychologiczne czy indywidualne zainteresowania. W ich raportach można odnaleźć podział na poszczególne grupy odbiorców kultury, jak również opisy typów publiczności preferujących różne style korzystania z oferty kulturalnej. Podane są w nich także dane dotyczące konkretnych sposobów poszukiwania przez publiczność informacji o ofercie. Posiadanie tej wiedzy okazuje się jednym z kluczowych elementów w formowaniu odpowiednich komunikatów ukierunkowanych na indywidualne potrzeby odbiorców kultury. Przykład warszawskich instytucji – zwłaszcza Muzeum POLIN – potwierdza, że analiza preferencji wyszczególnionych w raportach rzeczywiście poprawia komunikację oraz ułatwia budowanie perspektywicznych i świadomych relacji z publicznością.
Możliwość zestawienia tych materiałów z raportami, które powstaną we Wrocławiu, posiada nie tylko ogromny potencjał porównawczy: materiały z wrocławskiego badania docelowo ułatwić mają też miejskim instytucjom prace nad jeszcze lepszym otwarciem się na potrzeby publiczności.
Aktualnie SMARTSCOPE pracuje nad uzupełnieniami kwestionariusza badań i – wraz ze Strefą Kultury Wrocław – ustaleniem szczegółów strategii realizacji badania. Działania terenowe rozpoczną się na przełomie września i października. SMARTSCOPE będzie korzystać z autorskich formularzy oraz algorytmów, które ułatwiają zebranie odpowiedzi, ich klasyfikację oraz uporządkowanie. W grudniu przedstawione zostaną trzy typy raportów: wersja podstawowa, skrót oraz wersja ikonograficzna.
Wszystkie materiały zostaną udostępnione bezpłatnie na stronie internetowej Strefy Kultury Wrocław.
Badanie przeprowadzone jest w ramach programu Praktycy Kultury. Składa się na niego szereg zapoczątkowanych w 2018 roku działań, które skierowane są do pracowników wrocławskiego i dolnośląskiego sektora pozarządowego i instytucji kultury oraz osób pracujących niezależnie. Program oparty jest przede wszystkim na współpracy i wymianie wiedzy, a jego działania skupione są na profesjonalizacji i ułatwieniu zdobycia nowych umiejętności. Możliwe jest to dzięki organizacji warsztatów, spotkań, konferencji, jak i otwartych sesji kreatywnych, prowadzonych przez ekspertów z Polski i zagranicy.
Więcej o programie: www.strefakultury.pl/PraktycyKultury