Pierwszą część koncertu będzie stanowił występ Marii Pomianowskiej oraz Mingjie Yu. Artystki wystąpią na instrumentach orientalnych, zmieniając je w trakcie koncertu, w zależności od formuły programowej. Będą to w większości improwizacje z jednym wyjątkiem, którym jest transkrypcja na te instrumenty jednego z mazurków Fryderyka Chopina. Symbolicznym motto tego koncertu jest spotkanie muzyki ze Szlaku Jedwabnego ze Szlakiem Bursztynowym. W Polsce – najprawdopodobniej w miejscowości Jarosław – handlarze ze Szlaku Jedwabnego spotkali się z handlarzami bursztynów i być może jedni i drudzy poznali swoje zdobycze w dziedzinie muzyki.
Drugą część koncertu wypełni występ wybitnego niemieckiego organisty Franza Hauka, który zaprezentuje repertuar klasyczny, złożony głównie z utworów J.S. Bacha.
BILETY ZNAJDZIESZ TUTAJ!
Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa Non Sola Scripta to seria koncertów o wyjątkowej formule programowej. Treścią muzycznych wieczorów – co wybrzmiewa już w łacińskim tytule – jest nie tylko to, co zapisane w partyturze, ale i improwizacja w różnych konfiguracjach i formach. Non Sola Scripta łączy organową klasykę z muzyką improwizowaną, także w wykonaniu wirtuozów innych instrumentów.
Wrocławski festiwal to jedyne wydarzenie organowe w kraju, którego założeniem jest eksperyment wynikający ze spotkania wybitnych muzyków: najlepszych organistów z całego świata z mistrzami innych instrumentów i wybitnymi wokalistami. Podczas XXIX edycji festiwalu usłyszeć będzie można koncerty odbywające się w niedzielne, wakacyjne wieczory w gotyckiej Kolegiacie Świętego Krzyża i św. Bartłomieja na Ostrowie Tumskim, na co dzień niedostępnej dla zwiedzających.
Koncert 7 sierpnia
Maria Pomianowska i Mingije Yu – instrumenty orientalne
Bursztynowy Jedwab to wspólny projekt prof. Marii Pomianowskiej i Mingjie Yu, który jest spotkaniem dwóch odległych kultur muzycznych świata. Podróż wyobraźni, w której na dalekim Jedwabnym Szlaku 800 lat temu
spotykają się wędrujący muzycy z Chin z polskimi trubadurami. Wspólnie śpiewają, wspólnie grają, wspólnie uczą się jedni od drugich innego sposobu myślenia o kształtowaniu emocji czy też przepływie czasu w muzyce. W programie znajdą się tradycyjne utwory chińskie, polskie oraz kompozycje M. Pomianowskiej utrzymane w stylistyce „world music” dedykowane niezwykłym instrumentom strunowym.
Mingjie Yu pochodzi z prowincji Hubei, gdzie od lat studiuje grę na sięgającym korzeniami czasów starożytnych, instrumencie zwanym zheng. Na koncercie artystka przedstawi kilka odmian chińskiej cytry. Mingjie przebywa w Polsce jako stażystka prof. Marii Pomianowskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczy się polskich oberków, pieśni oraz wybranych mazurków F. Chopina przełożonych na język chińskiej cytry zheng.
Prof.Maria Pomianowska od ponad 30 lat bada kultury muzyczne Azji, tworzy projekty wraz z muzykami z Iranu, Indii, Chin, Korei, Japonii czy Bliskiego Wschodu. Artystka gra na wielu azjatyckich instrumentach smyczkowych. W projekcie polsko-chińskim prof. Maria Pomianowska przedstawi dźwięk instrumentów, które przed 27 laty wraz z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim zrekonstruowała. Koncert połączy zatem dźwięk antycznych chińskich cytr z brzmieniem odtworzonych staropolskich instrumentów smyczkowych.
Franz Hauk – organy
Organista z Niemiec, juror wielu konkursów muzycznych i prowadzący kursów mistrzowskich. Urodzony w roku 1955 w Neuburgu nad Dunajem Franz Hauk po maturze studiował muzykę kościelną i edukację muzyczną, a także grę na fortepianie i organach w wyższych szkołach muzycznych w Monachium i Salzburgu. W 1981 r. otrzymał dyplom klasy mistrzowskiej w Wyższej Szkole Muzycznej w Monachium, po którym zdobył wiele wyróżnień. W 1988 roku doktoryzował się z muzykologii pracą o monachijskiej muzyce kościelnej na początku XIX w. Jako autor zajmuje się kwestiami badań źródłowych, edycją i praktyką wykonawczą. Od 1982 roku jest organistą, a od 1995 r. także kierownikiem chóru w katedrze w Ingolstadt. W ramach swojego zaangażowania w niezależną regionalną kulturę miejską, tworzył w Ingolstadt wiele wydarzeń koncertowych takich, jak „Międzynarodowe dni organowe Ingolstadt” czy „Poranek organowy o dwunastej” w Kościele Asamów Maria de Victoria.
Program:
Ian Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – Ballo del granduca
Johann Pachelbel (1653-1706) – Fuga C-Dur (Nachtigall)
Johann Kaspar Kerll (1627-1693)
– Capriccio sopra il Cucu
– melodia tradycyjna z Chin – Wiosenny kwiat
– melodia tradycyjna z Chin – Wyścig koni
F.Chopin – Mazurek Op. 33 nr 2
M.Pomianowska – Oberek pandemiczny
Lin Hai – Zaślepienie
M.Pomianowska – Warianty
Quian Lei – Duża ryba
M.Pomianowska – Pustynia
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Praeludium Es-Dur BWV 552/1
– Schmücke dich, o liebe Seele
– Choralvorspiel BWV 654
– Fuga Es-Dur BWV 552/2