2.08.2022 Wtorek

Spotkanie Szlaku Jedwabnego ze Szlakiem Bursztynowym w ramach szóstego koncertu XXIX Festiwalu Non Sola Scripta

Cykl sierpniowych koncertów w ramach festiwalu Non Sola Scripta w dniu 7 sierpnia o godz. 19:00 w Kościele św. Krzyża otworzy występ dwóch artystek, które będą grać na instrumentach tradycyjnych Dalekiego Wschodu. Drugą część koncertu wypełni występ wybitnego niemieckiego organisty Franza Hauka, który zaprezentuje repertuar klasyczny złożony głównie z utworów J.S. Bacha.

Pierwszą część koncertu będzie stanowił występ Marii Pomianowskiej oraz Mingjie Yu. Artystki wystąpią na instrumentach orientalnych, zmieniając je w trakcie koncertu, w zależności od formuły programowej. Będą to w większości improwizacje z jednym wyjątkiem, którym jest transkrypcja na te instrumenty jednego z mazurków Fryderyka Chopina. Symbolicznym motto tego koncertu jest spotkanie muzyki ze Szlaku Jedwabnego ze Szlakiem Bursztynowym. W Polsce – najprawdopodobniej w miejscowości Jarosław – handlarze ze Szlaku Jedwabnego spotkali się z handlarzami bursztynów i być może jedni i drudzy poznali swoje zdobycze w dziedzinie muzyki.

Drugą część koncertu wypełni występ wybitnego niemieckiego organisty Franza Hauka, który zaprezentuje repertuar klasyczny, złożony głównie z utworów J.S. Bacha.

BILETY ZNAJDZIESZ TUTAJ!

Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa Non Sola Scripta to seria koncertów o wyjątkowej formule programowej. Treścią muzycznych wieczorów – co wybrzmiewa już w łacińskim tytule – jest nie tylko to, co zapisane w partyturze, ale i improwizacja w różnych konfiguracjach i formach. Non Sola Scripta łączy organową klasykę z muzyką improwizowaną, także w wykonaniu wirtuozów innych instrumentów.

Wrocławski festiwal to jedyne wydarzenie organowe w kraju, którego założeniem jest eksperyment wynikający ze spotkania wybitnych muzyków: najlepszych organistów z całego świata z mistrzami innych instrumentów i wybitnymi wokalistami. Podczas XXIX edycji festiwalu usłyszeć będzie można koncerty odbywające się w niedzielne, wakacyjne wieczory w gotyckiej Kolegiacie Świętego Krzyża i św. Bartłomieja na Ostrowie Tumskim, na co dzień niedostępnej dla zwiedzających.

Koncert 7 sierpnia

Maria Pomianowska i Mingije Yu – instrumenty orientalne

Bursztynowy Jedwab to wspólny projekt prof. Marii Pomianowskiej i Mingjie Yu, który jest spotkaniem dwóch odległych kultur muzycznych świata. Podróż wyobraźni, w której na dalekim Jedwabnym Szlaku 800 lat temu
spotykają się wędrujący muzycy z Chin z polskimi trubadurami. Wspólnie śpiewają, wspólnie grają, wspólnie uczą się jedni od drugich innego sposobu myślenia o kształtowaniu emocji czy też przepływie czasu w muzyce. W programie znajdą się tradycyjne utwory chińskie, polskie oraz kompozycje M. Pomianowskiej utrzymane w stylistyce „world music” dedykowane niezwykłym instrumentom strunowym.

Mingjie Yu pochodzi z prowincji Hubei, gdzie od lat studiuje grę na sięgającym korzeniami czasów starożytnych, instrumencie zwanym zheng. Na koncercie artystka przedstawi kilka odmian chińskiej cytry. Mingjie przebywa w Polsce jako stażystka prof. Marii Pomianowskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczy się polskich oberków, pieśni oraz wybranych mazurków F. Chopina przełożonych na język chińskiej cytry zheng.

Prof.Maria Pomianowska od ponad 30 lat bada kultury muzyczne Azji, tworzy projekty wraz z muzykami z Iranu, Indii, Chin, Korei, Japonii czy Bliskiego Wschodu. Artystka gra na wielu azjatyckich instrumentach smyczkowych. W projekcie polsko-chińskim prof. Maria Pomianowska przedstawi dźwięk instrumentów, które przed 27 laty wraz z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim zrekonstruowała. Koncert połączy zatem dźwięk antycznych chińskich cytr z brzmieniem odtworzonych staropolskich instrumentów smyczkowych.

Franz Hauk – organy

Organista z Niemiec, juror wielu konkursów muzycznych i prowadzący kursów mistrzowskich. Urodzony w roku 1955 w Neuburgu nad Dunajem Franz Hauk po maturze studiował muzykę kościelną i edukację muzyczną, a także  grę na fortepianie i organach w wyższych szkołach muzycznych w Monachium i Salzburgu. W 1981 r. otrzymał dyplom klasy mistrzowskiej w Wyższej Szkole Muzycznej w Monachium, po którym zdobył wiele wyróżnień. W 1988 roku doktoryzował się z muzykologii pracą o monachijskiej muzyce kościelnej na początku XIX w. Jako autor zajmuje się kwestiami badań źródłowych, edycją i praktyką wykonawczą. Od 1982 roku jest organistą, a od 1995 r. także kierownikiem chóru w katedrze w Ingolstadt. W ramach swojego zaangażowania w niezależną regionalną kulturę miejską, tworzył w Ingolstadt wiele wydarzeń koncertowych takich, jak „Międzynarodowe dni organowe Ingolstadt” czy „Poranek organowy o dwunastej” w Kościele Asamów Maria de Victoria.

Program:

Ian Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) Ballo del granduca

Johann Pachelbel (1653-1706) Fuga C-Dur (Nachtigall)

Johann Kaspar Kerll (1627-1693)

Capriccio sopra il Cucu                                             

melodia tradycyjna z Chin Wiosenny kwiat

melodia tradycyjna z Chin Wyścig koni 

F.Chopin Mazurek Op. 33 nr 2

M.Pomianowska Oberek pandemiczny

Lin Hai Zaślepienie 

M.Pomianowska Warianty 

Quian Lei Duża ryba

M.Pomianowska Pustynia

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Praeludium Es-Dur BWV 552/1

Schmücke dich, o liebe Seele

Choralvorspiel BWV 654

Fuga Es-Dur BWV 552/2

Tagi:

Muzyka

- Czytaj także

Polecamy

Zobacz więcej