Login

Register

Login

Register

15.09.2021 Środa

57. Jazz nad Odrą: Jerzy „Wilk” Kaczmarek Quartet – Wilcze Sidła | Błoto

Organizator: Strefa Kultury Wrocław
Data: 15.09.2021
Godzina: 19:00
Wstęp: biletowany
Kup bilet: Kup/Rezerwuj
Cena biletu: 50 PLN
Miejsce wydarzenia: Impart - scena w podwórku
ul. Mazowiecka 17
50-412 Wrocław
Dodaj do kalendarza
  zobacz na mapie

Kiedy:
wrzesień 15, 2021@7:00 pm – 9:00 pm
2021-09-15T19:00:00+02:00
2021-09-15T21:00:00+02:00

I set: Jerzy „Wilk” Kaczmarek Quartet – Wilcze Sidła

Skład:

Jerzy „Wilk” Kaczmarek – fortepian

Grzegorz Piasecki – kontrabas

Tomasz Wendt – saksofon tenorowy

Piotr Zarecki – perkusja

Zespół Wilcze Sidła powstał w latach 80. poprzedniego stulecia w klubie jazzowym Rura we Wrocławiu – jako przejaw aktywności muzycznej pianisty Jerzego „Wilka” Kaczmarka, który był wówczas świeżym laureatem Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Kaliszu. W ówczesnym składzie grali: Jerzy „Wilk” Kaczmarek (p), Marek Błaszczyk (bg), Jacek Ratajczyk (dr), Władysław Kwaśnicki (as). Muzyków wchodzących w skład dzisiejszej odsłony zespołu Wilcze Sidła, w czasach jego inauguracji, nie było jeszcze na świecie. Można powiedzieć, „sidła” zostały naprawione i nad wyraz skutecznie zwabiły kolejnych wybitnych wrocławian. Zespół gra standardy i kompozycje Jerzego „Wilka” Kaczmarka powstałe i grane w dawnej Rurze.

Jerzy „Wilk” Kaczmarek  – Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu (jak również Politechniki Wrocławskiej). Laureat 3 nagrody konkursu na Międzynarodowym Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu (1981), 2 nagrody z zespołem GAIN na Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w San Sebastian (1985), zdobywca Grand Prix za kompozycję „Green Barman” na Międzynarodowym Konkursie na Kompozycję Jazzową w Monaco (1986). Wieloletni członek orkiestry „Alex Band” (1981-2015). Współzałożyciel i członek zespołów Hokus, Katia Roman & Co”, Jazz Vox, Market, Wilcze Sidła, Gain, Wrocław Band. Prowadził wiele warsztatów muzycznych organizowanych przez PSJ o/Wrocław. Współpracował m.in. z Ewą Bem, Air Condition Zbigniewa Namysłowskiego, Andrzejem Zauchą. Z orkiestrą Alex Band koncertował i nagrywał dla krajowych i zagranicznych rozgłośni radiowych i telewizyjnych. Jest autorem muzyki do przedstawień teatralnych oraz muzyki nagranej przez Wrocław Band dla PR Wrocław.

Grzegorz Piasecki – wykładowca Akademii Muzycznej we Wrocławiu, związany z wrocławskim środowiskiem artystycznym. Jest stypendystą programu „Młoda Polska” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP w dziedzinie muzyki za wybitne osiągnięcia w roku 2013. Jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień na prestiżowych polskich i międzynarodowych festiwalach jazzowych. Są to: m.in. Jazz nad Odrą, Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz Juniors, Jazz Contest Azoty Tarnów. Zdobywca Fryderyka 2017 za Jazzowy Debiut Fonograficzny za płytę Tomasz Wendt Trio & Atom String Quartet “Behind The Strings”.

Współpracuje z wybitnymi muzykami w Polsce i za granicą, m.in.: Piotr Wojtasik, Leszek Możdżer, Marc Bernstein, Mack Goldsbury, Rogier Teldermann, Artur Tuźnik, Piotr Damasiewicz, Tomasz Wendt, Marek Kądziela, Magdalena Zawartko.

Współtworzy projekt Zawartko/Piasecki “Leć głosie”, który otrzymał kilka nagród i nominacji, a także reprezentował Europejską Stolicę Kultury w 2016.

Tomasz Wendt – wykładowca Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W swoim dorobku ma współpracę z wieloma wybitnymi artystami muzykami, do których należą m.in.: Grzegorz Nagórski, Piotr Wojtasik, Mateusz Smoczyński, Joachim Mencel, Michał Miśkiewicz, Rafał Sarnecki, Artur Lesicki, Kuba Stankiewicz, Mariusz Bogdanowicz, Taco Hemingway, Grubson, Urszula Dudziak, Eric Allen (USA), Dean Brown (USA), Karen Caroll (USA), Ruta Duduma (LV), Agoston Szabo Sipos (HU), Francesco Angiuli (IT) czy Francesco Colombo (IT).

Piotr Zarecki – pierwsza muzyczna edukacja to gra na keyboardzie w prywatnej szkole gry na instrumentach muzycznych w Łobzie. W wieku jedenastu lat postanawia grać na perkusji. W 2012 ukończył Zespół Państwowych Szkół Muzycznych II stopnia w Koszalinie i rozpoczął studia licencjackie na Akademii Muzycznej we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w Zakładzie Jazzu w klasie perkusji. Zafascynowany tym gatunkiem muzyki postanawia kontynuować naukę na studiach magisterskich. W roku 2016 kończy Akademię Muzyczną z tytułem magistra. Od 2012 roku pracuje jako nauczyciel gry na perkusji. Zdobywa doświadczenie muzyczne realizując liczne kontrakty zagraniczne w charakterze perkusisty. Obecnie jest związany z wrocławskim środowiskiem jazzowym. Jest laureatem wielu konkursów muzycznych, min. Grand Prix na konkursie „Pro Jazz Festiwal” w Kołobrzegu.

II set: Błoto

Skład:

Latarnik – pianino, syntezatory, perkusjonalia

Wuja HZG – gitara basowa, janczary

Cancer G – perkusja

OlafSaxx – saksofony, syntezatory, perkusjonalia

Błoto to zespół, który zrodził się z przypadku jak kałuża po deszczu. Latem 2018 na trasie koncertowej wrocławskiego sekstetu EABS pomiędzy Brzegiem Dolnym, Łodzią i Sopotem wypadał dzień wolny między koncertami. W drodze do Trójmiasta skład coraz bardziej się zmniejszał. W samochodzie zostali: Marek Pędziwiatr aka Latarnik (instrumenty klawiszowe / syntezatory), Paweł Stachowiak aka Wuja HZG (bas), Marcin Rak aka Cancer G (perkusja), Olaf Węgier aka OlafSaxx (saksofon tenorowy / perkusjonalia).

Było piątkowe popołudnie gdy zespół mijał Gdańsk. Między słowami w drodze do Wejherowa, padło hasło, że w pobliżu jest fajne studio. Wolny wieczór, zgrana do granic możliwości sekcja rytmiczna w trasie i duży potencjał kreatywności drzemiący w formującym się właśnie Błocie, wywołał we wszystkich duży entuzjazm. Niestety studio, które zespół mijał nie było gotowe do wykorzystania w  terminie „na za trzy godziny”. Na szczęście rozpalone chęci na nagranie czegoś nowego nie zatrzymały grupy. Wielką gościnnością wykazał się Grzegorz Skawiński (legendarne Kombi), który udostępnił w piątkowy wieczór świetnie wyposażone studio Maska. To właśnie tam narodziło się Błoto. Po dwóch latach od tych wydarzeń, zespół kontynuuje współpracę, wydając kolejne albumy.

Po zaskakującym sukcesie debiutanckiej płyty kwartetu Błoto nie opadł jeszcze kurz. Pandemia pokrzyżowała wszystkie plany promocyjne, przez co zespół nie zdążył nawet dobrze ograć albumu koncertami i mimo błyskawicznego wyprzedania całego nakładu, band nie zdecydował się na kolejny repress. Idąc za ciosem, znane z improwizacji w trudnych warunkach Błoto wydało drugi w 2020 roku album pt. „Kwiatostan” we współpracy Astigmatic Records z warszawskim klubem Jassmine.

Na początku 2021 otaczająca nas rzeczywistość nadal dostarczała zespołowi inspiracji do tworzenia. Dlatego kwartet Błoto posiadając kolejny punkt zaczepny potrzebował jedynie małego impulsu do wejścia do studia. Powodem do następnego muzycznego spotkania okazał się Program Drugi Polskiego Radia, który wyszedł z inicjatywą zaproszenia zespołu do „Domówki z Dwójką”. Taki był zaczyn do powstania „Kwasów i zasad”. Trzeciej pełnoprawnej płyty Błota.  Zespół zawsze poruszał się w sferze metafor bliskich naturze. Podobnie jest i tym razem, jednak Błoto weszło głębiej w “związki chemiczne” zwane kwasami i zasadami. Ostatecznie temat płyty zmyślnie omija bezpośrednie znaczenie tych słów, ponownie bawiąc się konwencją. Zestaw wyimprowizowanych beatów, odnosi się do relacji międzyludzkich, które w dzisiejszych czasach często posiadają skrajny, żrący i wybuchowy charakter, dlatego potrzebujemy ram które pozwolą im przeciwdziałać.

Muzyka wrocławskiego kwartetu jest mocno osadzona na brutalnych hip-hopowych fundamentach, odwołujących się bardzo luźno do brzmienia lat 90.. Jest to muzyka brudna i bezkompromisowa, której siła leży w bębnach i basie. W pewnym sensie również radykalna. Oddaje klimat czasów w których powstawała. Czasów niekorzystnych zmian klimatycznych, wyraźnych podziałów społecznych, mowy nienawiści, rosnącego nacjonalizmu, brutalności policji, nepotyzmu, układów politycznych i rozmontowywania struktur państwa prawa. To wszystko dzieje się na naszych oczach. Następuje erozja naszej gleby i systemów społecznych.

Tegoroczna 57. edycja Jazzu nad Odrą potrwa od 15 do 19 września. Szczegółowy program jest dostępny na www.jazznadodra.pl

- Czytaj także

p:39864