Login
Register

Login
Register

9.09.2019 Poniedziałek

Przed nami czwarta edycja Akademii Mikrograntów. Zgłoś się i powarsztatuj z nami!

Rusza  nabór do czwartej odsłony Akademii Mikrograntów – trzymiesięcznego cyklu bezpłatnych warsztatów i wykładów. Do sprawnej realizacji i zarządzania projektami społecznymi przygotują Was specjaliści i specjalistki, z którymi spotykać będziemy się kilka razy w miesiącu. Zgłoszenia przyjmujemy  do 22 września.

Do Akademii Mikrograntów zapraszamy szczególnie te osoby, które nie mają jeszcze doświadczenia w realizowaniu projektów społecznych. Przez trzy miesiące będziecie pracować nad zdobyciem i rozwojem umiejętności potrzebnych do prowadzenia oddolnych inicjatyw oraz działań na rzecz swojej okolicy i jej mieszkańców oraz mieszkanek.

W trakcie dziesięciu spotkań dowiecie się m.in.: jak zebrać i opisać potrzeby swojego osiedla, dopasować do niego typ działań, stworzyć dobrze rozplanowany harmonogram i czytelny budżet. Poznacie miejsca, w których można znaleźć partnerów dla swojej inicjatywy i kanały, którymi  skutecznie dotrzecie do potencjalnych uczestników i poprowadzicie promocję wydarzenia. Nie zabraknie też pomysłów na dzielenie się efektami inicjatywy, jej sprawne rozliczenie i kontynuowanie działań w przyszłości.

Spotkania poprowadzą specjaliści i specjalistki z dużym doświadczeniem w pracy nad społecznymi inicjatywami, animacją i edukacją społeczno-kulturalną. To także osoby, które realizowały już projekty w ramach Mikrograntów.

Udział w Akademii jest bezpłatny. Nabór potrwa od 9 do 22 września – wystarczy przesłać wypełniony formularz (TUTAJ) na adres mikrogranty@strefakultury.pl. Zgłaszać można się także osobiście w Infopunkcie w Barbarze (ul. Świdnicka 8B). Nie decyduje kolejność zgłoszeń, a to, co napiszeciew swojej aplikacji.

Spotkania Akademii Mikrograntów odbywać się będą w Barbarze (Świdnicka 8B) od 28 września do 7 grudnia. Szczegółowy harmonogram i program zajęć znajduje się poniżej. Regulamin uczestnictwa znajduje się TUTAJ

Program Akademii Mikrograntów 4

  1. 28.09 | 10:00-14:00 (sobota)
    JAK ROZPOZNAĆ PROBLEMY MOJEJ NAJBLIŻSZEJ OKOLICY?
    Katarzyna Wala (m.in. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”) i Bartek Lis (m.in. NieKongres Animatorów Kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Fundacja Impact)

Na zajęciach dowiecie się, w jaki sposób rozpoznać problemy swojego najbliższego otoczenia i sąsiedzkiej społeczności. Nauczycie się metod i technik mapowania pomysłów oraz sieciowania lokalnych partnerów i partnerek, co pozwoli Wam na zebranie grupy, która będzie mogła zaangażować się w tworzenie Waszej inicjatywy. Prowadzący pomogą Wam też w określeniu potencjału terenu i wykorzystaniu go do planowanych przez Was inicjatyw.

  1. 5.10 | 10:00-13:00 (sobota)
    CHCĘ DZIAŁAĆ, ALE JAK ZACZĄĆ?
    Anna Iwanowska (grupa nieformalna Mobilna Restauracja) i Dorota Wojtanowicz (Fundacja Znacznie Więcej)

Po warsztacie będziecie w stanie określić główny cel projektu oraz skrystalizować zebrane i przeanalizowane informacje o swojej okolicy, potrzebach jej mieszkańców oraz funkcjonujących w niej partnerstwach i inicjatywach w „zaczyn” projektu. Dowiecie się, jak  rozplanować w czasie swoje działania ido kogo zwrócić się o pomoc na danych etapach. Trafnie określicie też grupę odbiorców – beneficjentów oraz obszar swoich działań – co pomoże w skutecznej realizacji pomysłu.

  1. 6.10 / 10:00-13:00 (niedziela)
    DZIAŁAM i ZARZĄDZAM: RAZEM, SPRAWNIE I SKUTECZNIE
    Aleksandra Bolek (Karłowice gotują (się)) i Paulina Galanciak (TIFF Collective i Wrocławska Fundacja Filmowa)

Realizacja małego, niskobudżetowego projektu, który stanowi dodatkowe zajęcie dla większości osób przy nim działających, zazwyczaj może wiązać się z problemami komunikacyjnymi i organizacyjnymi. Na spotkaniu dowiedcie się, jak sprawnie współpracować, dzielić obowiązki i zadania oraz dopasować je do typu osoby. To teoretycznie oczywiste kroki do podjęcia w każdym projekcie, które jednak bardzo często przepadają w toku jego realizacji. Dodatkowo poznacie mobilne narzędzia do zarządzania pracą zespołu, działaniami do wykonania oraz prowadzenia i rozliczania budżetów swoich pomysłów.

  1. 19.10 | 10:00-13:00 (sobota)
    DZIAŁAM WSPÓLNIE
    Tomasz Patoła (Kolektyw Pomysłów, radny osiedla Maślice) i Aleksandra Stachura (Strefa Kultury Wrocław – Mikrogranty)

Nawiązywanie partnerstw z innymi podmiotami działającymi lokalnie to kolejny bardzo ważny i potrzebny krok przy organizacji niskobudżetowych projektów, który często pozwala na rozwinięcie inicjatywy i zdobycie nowych odbiorców. Prowadzący opowiedzą jak można prowadzić rozmowy z potencjalnymi partnerami, gdzie ich szukać i do jakich działań angażować. Dowiecie się także o roli wolontariatu w małych projektach, który jest często bagatelizowany, a pozwala na włączenie w proces organizacji i realizacji większej liczby osób, które mogą zdobyć doświadczenie i nowe kontakty.

  1. 26.10 | 10.00-13.00 (sobota)

KROK PO KROKU: JAK NAPISAĆ WNIOSEK? Przykład Mikrograntów
Anna Bieliz i Barbara Lisik (Strefa Kultury Wrocław – Mikrogranty)

Po spotkaniu będziecie wiedzieć jak poprawnie spisać swoje pomysły w przykładowym formularzu zgłoszeniowym obowiązującym w Mikrograntach. Zapoznacie się z kryteriami, które obowiązują w ocenie komisji i poznacie proces jej pracy. Dowiecie się jak stworzyć sprawozdanie zrealizowanego projektu oraz zastosować podstawowe narzędzia ewaluacji pracy z grupą. Pracować będziecie też nad budżetem i harmonogramem dopasowanym to specyfiki przykładowego projektu.

  1. 16.11 | 10:00-13:00 (sobota)
    NIECH O NAS USŁYSZĄ, NIECH Z NAMI DZIAŁAJĄ
    Ola Krupa (Stowarzyszenie PAKT, radna osiedla Lipa Piotrowska) i Renata Piwko-Wolny (Stowarzyszenie Grupa z Pasją, radna osiedla Swojczyce-Strachocin-Wojnów)

Dwie radne swoich osiedli, które zrealizowały z nami już kilka projektów, pomogą Wam w dobraniu odpowiednich sposobów i zakresów działań promocyjnych do typu inicjatywy. Podzielą się swoimi doświadczeniami, zarówno z realizacji projektów osiedlowych, jak i ogólnomiejskich. Przekażą Wam jak z sukcesem stosować narzędzia internetowe, które pomagają w promowaniu pomysłu, ale również metody analogowego, bezpośredniego dotarcia do odbiorców i potencjalnych uczestników projektu. Pokażą potencjał lokalnych gazet, tablic ogłoszeń, ogłoszeń parafialnych i działań bazujących na poczcie pantoflowej.

  1. 17.11 | 10:00-13:00 (niedziela)
    O MOIM PROJEKCIE: PISZĘ I MÓWIĘ
    Patrycja Barowicz (Strefa Kultury Wrocław) i Justyna Rudnicka (Akademickie Radio Luz, Instytut Filologii Polskiej)

Dotarcie z działaniem do odpowiedniej grupy odbiorców wymaga dostosowania komunikatu do ich specyfiki – małe, sąsiedzkie społeczności, lokalne instytucje czy media –każdy z zainteresowanych szuka w nim czegoś dla siebie. Użycie odpowiedniego słownictwa i kreatywne podejście do promocji w mediach społecznościowych często odpowiada za sukces działania. Prowadzące z doświadczeniem w tworzeniu komunikatów informacyjnych oraz medialnych, a także w występach publicznych, również tych w radiu i telewizji, udzielą Wam wielu wskazówek, na co zwracać uwagę czy jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.

  1. 23.11 | 10:00-13:00 (sobota)
    NIECH O NAS USŁYSZĄ, NIECH NAS ZOBACZĄ
    Magdalena Przewłocka (Strefa Kultury Wrocław) i Sabina Sokół (Centrum Biblioteczno-Kulturalne FAMA)

W informowaniu o inicjatywie i jej promowaniu bardzo ważna jest warstwa wizualna, która początkujących organizatorów często może przyprawić o największy ból głowy. Projektantki graficzne na licznych przykładach z najbliższego otoczenia przekonają Was, że wystarczy trochę sprytu i fantazji, żeby swojemu pomysłowi zapewnić ciekawą oprawę wizualną. Podpowiedzą, jak przygotować się do spotkania z grafikiem i dopasować ilość oraz rodzaj materiałów do typu realizowanego przez Was projektu, a także co uwzględnić przy zamówieniach w drukarni. Dowiecie się także o różnych środkach promocji wizualnej w zależności od grupy docelowej Waszej inicjatywy, a także jaką formę dokumentacji efektów Waszej projektowej pracy wybrać.

  1. 1.12 | 10:00-13:00 (niedziela)
    JAK ZORGANIZOWAĆ BUDŻET DLA MOJEJ INICJATYWY?
    Maria Zięba (m. in. Fundacja Ładne Historie) i Sylwia Świerczyńska (ODA Firlej)

Kompetencje, które wyniesiecie z warsztatu to jasne i czytelne formułowanie budżetu dla osiedlowych inicjatyw, dopasowywanie ponoszonych kosztów do specyfiki projektu, jego czasu i zaangażowanych w realizację środków. Dowiecie się jak racjonalnie szacować koszty przy niewielkim budżecie, jak w korzystny sposób dokonywać wyceny wynagrodzeń, usług i zakupów, pozyskać wsparcie w postaci barterów czy partnerstw oraz jak bezpłatnie korzystać z posiadanych zasobów.

  1. 7.12 | 10:00-13:00 (sobota)
    CHCĘ ZMIENIAĆ DALEJ: JAK ROZWIJAĆ PROJEKT?
    Inez Kurzacz (MiserArt) i Marek Sztark (m. in. NieKongres Animatorów Kultury)

Po zakończeniu projektu i jego ewaluacji możecie stanąć przed pytaniem – co dalej, czy kontynuować swoje działania, czy dalej angażować się w lokalne inicjatywy? A jeśli tak, to jaki sposób będzie najbardziej odpowiedni? Po spotkaniu będziecie w stanie określić, „jakim realizatorem/-ką projektów jesteście”. Dowiecie się też jak zaplanować kolejne kroki rozwijające inicjatywę, otwierające ją na nowe grupy odbiorców i uczestników.

 

///

Mikrogranty to ogólnomiejski program wsparcia oddolnych inicjatyw lokalnych, w ramach którego mieszkańcy i mieszkanki Wrocławia (głównie, choć nie jest to wymóg formalny) mogą realizować swoje pomysły na działania z zakresu animacji, aktywizacji społecznej, edukacji, związanych z wszystkimi dziedzinami sztuki oraz inne o charakterze kulturotwórczym.

Celem programu jest umożliwienie zdobycia i rozwój umiejętności niezbędnych do skutecznego wpływu na swoje miasto, prowadzenia oddolnych inicjatyw z sąsiadami, a także zachęcenie do kreatywnej dyskusji i wymiany poglądów. Ważne dla nas jest wykorzystywanie potencjału funkcjonalno-przestrzennego wrocławskich osiedli do realizacji inicjatyw aktywizujących i więziotwórczych, z naciskiem na aktywizację obszarów położonych poza Starym Miastem.

Program powstał w 2018 roku z połączenia funkcjonujących we Wrocławiu od 2014 roku mikroGRANTÓW ESK Wrocław 2016, prowadzonych przez Biuro Festiwalowe Impart 2016 oraz działających w 2017 roku Wrocławskiego Funduszu Małych Inicjatyw i Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego Wrocławia prowadzonych przez Fundacja Umbrella.

- Czytaj także

FreshMail.pl
 
p:21803