16.05.2021 Niedziela

„Wrocławski Niezbędnik Kulturalny”: Ekoleksykon kulturalnego człowieka – moda wegańska

1. «moda bazująca na naturalnych materiałach i barwnikach, które w mniejszym stopniu zanieczyszczają środowisko»

2. «odzież, która nie jest pochodzenia zwierzęcego»

fot. źródło freepik.com

Grafika informująca o możliwości pobrania artykułu.

Artykuł dostępny również w formacie PDF 
Przeczytasz w 5 minut

Według badań przemysł modowy odpowiada za 92 miliony ton odpadów składowanych na wysypiskach w każdym roku. Przeważnie przez obecność plastiku nie rozkładają się one szybko i zanieczyszczają planetę na wiele lat. Ponadto, do wyprodukowania jednej koszulki potrzeba prawie trzy tysiące litrów wody, a 90 procent z niej w krajach globalnego Południa trafia zanieczyszczona do rzek. Czy po prezentacji tych danych ktoś jeszcze ma wątpliwości, że niewinne ubrania, które nosimy, mają tak ogromny wpływ na naszą planetę i jej klimat?

Moda oddziałuje na środowisko nie tylko w procesie produkcyjnym, ale także w czasie użytkowania. Pranie odzieży syntetycznej powoduje, że do wody trafiają sztuczne mikrowłókna, które następnie dostają się do przewodów pokarmowych małych organizmów wodnych. Te, spożywane przez większe, stają się elementem jadłospisu człowieka, powodując, że mikroplastik trafia również do ludzkiego przewodu pokarmowego. Jeśli do tego doliczyć szkodliwe dla środowiska chemikalia potrzebne do produkcji przeważającej większości odzieży i to, że przemysł ten odpowiada za 10 procent emisji dwutlenku węgla, okazuje się, że jest drugim najbardziej szkodliwym dla środowiska zaraz po paliwowym. Projektanci musieli znaleźć odpowiedź na ten problem. Jedną z dziedzin eko fashion została moda wegańska, która oferuje przyjazne środowisku produkty użytkowe wysokiej jakości.

Choć o modzie wegańskiej mówi się coraz więcej, to nie każdy wie, co stoi u jej źródeł. Jest ona związana z szeroko pojętym ruchem wegańskim, który w ostatnich latach zmienia nie tylko branże fashion, ale również inne dziedziny życia. Odnotowujemy znaczący wzrost zapotrzebowania na produkty wegańskie – już około trzech milionów Polaków deklaruje się jako wegetarianie lub weganie! Za wyborami kulinarnymi poszły również zmiany w zakupie produktów kosmetycznych (silny ruch cruelty free), a finalnie także branża modowa.

Wegańska moda przede wszystkim wiąże się z etycznym podejściem do surowców, z których jest wykonywana. To ubrania i akcesoria wykonane z naturalnych materiałów (na przykład lnu czy konopii), do produkcji których stosuje się barwniki w mniejszym stopniu zanieczyszczające środowisko. To także odzież, która nie jest pochodzenia zwierzęcego – jej zwolennicy rezygnują przede wszystkim z naturalnych futer i skóry, ale także wszystkich dodatków galanteryjnych i obuwniczych, które mogą zawierać składowe niewegańskie.

Słowo „wegański” w kontekście mody oznacza nie tylko produkcję z myślą o zrównoważonym rozwoju czy rozsądny wybór produktów ze względu na ich skład, a także przemyślane zakupy. Kupujący powinni kierować się pragmatycznym podejściem do mody – stawiać częściej na ponadczasowe klasyki, a nie na sezonowe hity. Ich szafa wówczas będzie mniejsza, ale bardziej wariantywna. Dzięki temu ogranicza się liczbę nabytych produktów i dłużej cieszy się jakościowymi artykułami.

Trend mody wegańskiej dotarł już do największych światowych projektantów. Jednym z najbardziej znanych projektów jest kolekcja Stelli McCartney dla firmy Adidas – zaprezentowała ona buty w całości wykonane z ekologicznej skóry. Coraz dłuższa jest lista sieciówek, które rezygnują ze sprzedaży naturalnych futer, a grupa projektantów dostrzegających konieczność zmiany myślenia w stronę bardziej ekologicznej jest coraz liczniejsza. Także we Wrocławiu można skorzystać z oferty sklepów z odzieżą wegańską – to np. Some Wear Else czy Pulpa. W stolicy Dolnego Śląska organizowane są również wydarzenia, które nakierowane są na propagowanie ekologicznego myślenia, stylu życia i mody.

Podczas jednego z nich – Fashion Market Square – odbywa się konkurs „Eco energia w modzie”, w którym młodzi i utalentowani projektanci rywalizują w imię modnej ochrony planety. Ich zadaniem jest przygotowanie kreacji pochodzącej z recyclingu. Na najlepsze projekty głosować można na stronie internetowej fashionmarketsquare.pl/konkurs. Konkurs został objęty patronatem wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Sara Kalisz
­– jedna z organizatorek Fashion Market Square – eventu, podczas którego prezentowane są polskie marki modowe, także te eco friendly. Tegoroczna edycja odbędzie się 19 i 20 czerwca we Wrocławskim Centrum Kongresowym. Podczas wydarzenia będzie można wybrać spośród tysięcy produktów i zakupić kolekcje projektantów z kategorii mody damskiej, mody męskiej, biżuterii i akcesoriów. To właśnie wtedy wyłoniony zostanie laureat konkursu „Eco energia w modzie”. 

Cały numer „Niezbędnika” do pobrania TUTAJ. 

Tagi:

Niezbędnik

- Czytaj także

Polecamy

Zobacz więcej