24.03.2020 Wtorek

Zostań w domu i zagraj w grę!

Połączone siły programów Sąsiadujemy i Mikrogranty zachęcają do pozostania w domu i spędzania czasu na różnych, rodzinnych aktywnościach. Wieczorami, zamiast kolejnego filmu lub gry komputerowej, polecamy zagrać w przygotowaną przez nas jedną z klasycznych planszówek lub grę „kartkową” !

Statki

Kultowa gra, do której wystarczy kartka, długopis i  dwóch graczy. Jak grać w „Statki”? Każdy z zawodników musi mieć swoją kartkę do gry, na której są dwa pola - mapka do wpisania swoich statków i mapka do oznaczania statków przeciwnika. Gracze na „swojej” mapie rozmieszczają statki - jeden okręt czteromasztowy (cztery kratki, które musza stykać się co najmniej jednym bokiem), dwa trójmasztowce, trzy dwumasztowe i cztery jednomasztowe. Gracze po kolei „strzelają” w statki przeciwnika - określając pole strzału (np. C3). Brak trafienia (pudło!) oznacza przejście ruchu na drugiego zawodnika. Jeśli gracz trafia w statek, strzela dalej - do pierwszego pudła. Wygrywa ten, kto zatopi wszystkie statki przeciwnika!

Gra do pobrania i druku

Osiedla ulice

Nasza podwórkowa wariacja na temat słynnej szkolnej gry „Państwa miasta”. Do rozgrywki wystarczą plansze z kategoriami, długopisy i przynajmniej dwóch graczy (polecamy jednak większą liczbę zawodników!). Gra polega na wyszukaniu słów zaczynających się na daną literę pod wszystkie kategorie. Jeden z graczy (w myślach) wymienia litery alfabetu, inny przerywa w dowolnym momencie krzycząc STOP. Litera, na której przerwano wyliczanie alfabetu, jest właśnie wybraną literą, do której należy dopasowywać słowa w każdej kategorii. Część kategorii wymaga sporej wiedzy o Wrocławiu, część docenia także dużą porcję wyobraźni! 

Gracz, który pierwszy wpisze wszystkie kategorie rozpoczyna odliczanie do końca rundy. Za każde hasło gracze otrzymują punkty. 5 w przypadku, gdy inny zawodnik podał takie samo słowo, 10 w momencie, gdy słowo było unikatowe i 15 punktów, gdy żaden z pozostałych graczy nie wpisał w danej kategorii hasła. Gra toczy się do skończenia alfabetu lub dnia!

Gra do pobrania i druku

Gry planszowe

Do każdej rozgrywki potrzeba od 2 do 4 graczy. Każdy z zawodników musi mieć cztery sztuki pionków (jeśli nie macie pionków, zastąpcie je np. guzikami lub nakrętkami). Potrzebna będzie też jedna kostka do gry (lub zastępująca ją aplikacja). Specjalne plansze do gier są do pobrania poniżej – przygotowane zostały do druku na domowej drukarce.

Człowieku, nie irytuj się!

Naszą pierwszą propozycją jest klasyczny „Chińczyk”.  Zasady są bardzo proste: gracze w ustalonej wcześniej kolejności rzucają kostką po trzy razy, aż do momentu, kiedy któryś z nich wyrzuci 6 oczek – wtedy ustawia jeden z czterech pionków na swoim polu startowym i rzuca jeszcze raz. Gracze przesuwają się o taką liczbę pól, jaką wyrzucą kostką. Gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gracz, który wyrzuci 6 oczek ma prawo do kolejnego rzutu lub może wyprowadzić ze „schowka” kolejny pionek. Warto pamiętać, że pionki mogą nad sobą przeskakiwać – jeżeli podczas gry pionek jednego gracza stanie na polu zajmowanym przez drugiego, ten stojący tutaj poprzednio zostaje zbity i wraca do swojego „schowka”. Zasada ta nie dotyczy pola startowego.

Jak wygrać? Gdy gracz obejdzie pionkiem całą planszę dookoła, wprowadza swój pionek do „domku” – czyli czterech pól oznaczonych własnym kolorem. Gdy gracz dotarł swoim pionkiem do „domku”, a na planszy nie ma żadnego innego, musi wyrzucić 6 oczek, aby móc wprowadzić kolejny pionek ze "schowka” na planszę. W takiej sytuacji zamiast jednego rzutu kostką – ma trzy próby. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy wprowadzi wszystkie swoje pionki do „domku”.

Gra do pobrania i druku

Rynny i drabiny

Podwórkowa wariacja na temat gry „Węże i drabiny”. Każdy z graczy ma jeden pionek (można je zastąpić np. guzikami, nakrętkami itp.). Potrzebna będzie także jedna kostka do gry (lub zastępująca ją aplikacja).

Jak grać: Zabawa rozpoczyna się na polu startowym (pole nr 1). Pierwszy rusza ten, kto wyrzuci największą liczbę oczek. Zawodnicy po kolei przesuwają po planszy swoje pionki o liczbę oczek wyrzuconych na kostce. Wygrywa gracz, który jako pierwszy osiągnie ostatnie pole planszy (nr 100).

Szybko w górę: Jeśli gracz stanie na polu z dolnym końcem drabiny lub schodów, to po jej szczeblach pionek trafia na jej szczyt.

Błyskawicznie na dół: Jeżeli pionek stanie na polu z górną częścią rynny cofa się się w dół na pole z jej dolnym wylotem.

Gra do pobrania i druku

Domowa gimnastyka

Czyli gra dla duszy i ciała. Wszyscy gracze zaczynają na starcie. Pionki przesuwamy o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce, a gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pole gry podzielone jest na dwie części: bieżnię zewnętrzną i tor wewnętrzny.

Na bieżni zewnętrznej: gdy pionek stanie na czarnym polu z cyfrą, to gracz bez ociągania musi wykonać ćwiczenie pokazane na rysunku z przypisaną cyfrą. W wypadku, gdy ćwiczenie się nie uda, grający cofa swój pionek na pole jasnoszare.

Na torze wewnętrznym: Kiedy zawodnik przejdzie całą bieżnię dookoła i wróci na pole start, automatycznie przechodzi na pierwsze czarne pole na torze wewnętrznym. Tutaj kierunek także wyznaczony jest zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gdy gracz zatrzyma się tam na kolejnym czarnym polu, wraca na bieżnię zewnętrzną drogą oznaczoną strzałką. Gracz jeszcze raz wykonuje ćwiczenie i ponownie musi przebyć całą trasę!

Droga na podium: Na prostą drogę prowadzącą na podium można dostać się tylko wtedy, gdy pionek zatrzyma się na polu czarnym. W przypadku minięcia tego pola, gracz przebywa jeszcze raz tor wewnętrzny. Gra kończy się uzyskaniem kolejnych miejsc na podium zwycięzców.

Gra do pobrania i druku

 

Więcej informacji o Mikrograntach: TUTAJ i na Facebooku: TUTAJ

Więcej o Sąsiadujemy: TUTAJ i na Facebooku: TUTAJ

- Czytaj także

Polecamy

Zobacz więcej