Swojskie Tropiki

Polski Pawilon Tropikalny

Dziedzina: Sztuki wizualne Miasto rezydencji: Sztokholm

Swojskie Tropiki czyli duet artystyczny Adam Martyniak i Karolina Włodek w ramach Kultury Mobilnej pojechali po raz kolejny na niekomercyjne targi sztuki współczesnej „Supermarket 2019 Stockholm Independent Art Fair”.

„Supermarket” to międzynarodowe, niekomercyjne targi sztuki współczesnej prezentujące unikalne pomysły, ciekawe galerie i przestrzenie projektowe oraz grupy i inicjatywy artystów z całego świata. Dzięki intensywnemu programowi wydarzeń uczestnicy „Supermarketu” z jednej strony mają okazję do poznania innowacyjnych rozwiązań na polu samoorganizacji kulturalnej i artystycznej oraz nawiązania współpracy z twórcami z całego świata, a z drugiej do zaprezentowania własnych działań na scenie międzynarodowej.

Swojskie Tropiki do prezentacji swoich projektów wykorzystały kabin WC oraz przyczepę kempingową zaparkowaną przed wejściem na targi.  W kabinie WC prezentowana była praca pt. „Morska bryza”.

Drugim działaniem był Polski Pawilon Tropikalny.  Polski Pawilon Tropikalny (PPT) to 44-letnia przyczepa kempingowa Niewiadów N126. Jej wnętrze również skrywa egzotyczny charakter. Ściany bowiem zostały pokryte tapetą przedstawiającą kolorowe papugi w liściach palm, którą położyli poprzedni użytkownicy przyczepy. Zapewne ilustrując w ten sposób swoją tęsknotę za doświadczeniem egzotycznej przyrody.

Pierwsza zbiorowa wystawa w Pawilonie tworzona wspólnie z Joanną Kobyłt przedstawia prace artystek i artystów nawiązujących w swojej działalności do widocznej w rodzimym krajobrazie nostalgii za gorącem, egzotyką i dobrobytem. Opowiada również o  niespełnionym śnie o polskich koloniach zamorskich.

W wyjeździe uczestniczyli:

Karolina Włodek – absolwentka Mediacji Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz Malarstwa w Kolegium Sztuk Pięknych UMCS w Kazimierzu Dolnym. Autorka kolaży, instalacji oraz projektów twórczych („DADA-baba” 2016; „Kombinat Budowlany” 2016; „Letnia Rezydencja w Gardzienicach” 2014; „DomoFonia – instalacja domofonowa, jako przestrzeń działań artystycznych” 2014). Współzałożycielka Wykwitu, w którym zajmuje się grupą Warstwy. Często pracuje kolektywnie. Zainteresowana codziennością, lubi kiedy życie prywatne miesza się ze sztuką, w pracy często angażuje się w działania związane z lokalnymi społecznościami.

Adam Martyniak – autor malarstwa bagiennego, konceptualnych, często humorystycznych obiektów i instalacji site-specific. Opiekun Galerii MD_S we Wrocławiu w latach 2013- 2015. Organizator blisko 30 wystaw, w tym jako twórca lub współtwórca merytoryki m.in.: „ZŁOrzeczy” 2014, „Wiedza Niewiedzy” 2014, „Grząski Grunt” 2014, „We’re Coming to Conquer You” 2014, „Martwy Sezon” 2014, „Przymusowa Praca” 2015. W 2016 jako kurator wewnętrzny Przeglądu Sztuki SURVIVAL współtworzył projekt „Kostka Bauma”. Studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Agata Lankamer – absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Uczyła się na Academy of Fine Arts and Design w Bratysławie. Praktykantka w Ekkisens Art Space w Reykjaviku. Tworzy za pomocą różnych mediów tj. wideo, działania performatywne czy instalacje lub malarstwo. Interesuje się co chwile nowymi problemami rzeczywistości - od cyberfeminizmu po kulturę masową - dlatego nie ma konkretnego modelu swoich działań. Razem z Grupą JEST prowadzi niezależną galerię we Wrocławiu, gdzie zajmuje się pracą kuratorską i promocją inicjatywy. Współorganizuje Festiwal Dekonstrukcji Słowa Czytaj! w Częstochowie.

Wsparcie merytoryczne projektu:

Joanna Kobyłt – historyczka i krytyczka sztuki, kuratorka wystaw, była redaktorka magazynu BIURO, autorka tekstów o sztuce. Pisała do magazynów: Obieg, Szum, Dwutygodnik, Architektura i Biznes. Współpracowała z Muzeum Współczesnym Wrocław, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacją IN SITU. Obecnie pracuje w BWA Wrocław.