W naszym rozumieniu kompromis nie dotyczy tylko współpracy międzysektorowej, finansowania projektów czy dyplomacji kulturalnej. Bardzo silnie przejawia się on na styku potrzeb publiczności i zespołów kuratorskich, które programują ofertę kulturalną. Często okazuje się, że nasze aspiracje lub ambicje programerskie nijak nie pokrywają się z oczekiwaniami naszych odbiorców, a sposób promocji naszych działań zupełnie do nich nie dociera. Jak więc poznać uczestników naszych inicjatyw?
Planując ofertę kulturalną zazwyczaj kierujemy się własnymi wizjami czy pomysłami. Często myślimy przy tym o odbiorcach, próbując ich rozmaicie klasyfikować – młodzież, starsi, sąsiedzi. Tymczasem sektor kultury dysponuje już narzędziami do tego, aby opisywać swoich odbiorców korzystając z kryteriów innych niż demograficzne. Segmentacja uczestników kultury umożliwia grupowanie odbiorców według potrzeb związanych z czasem wolnym oraz według stylów spędzania wolnego czasu. Pozwala to planować ofertę kulturalną i jej komunikację w sposób bardziej dopasowany do wybranych grup.
Warsztat „Segmentacja w praktyce czyli o planowaniu oferty i komunikacji z wykorzystaniem wiedzy o odbiorcach” poprowadzą Katarzyna Krauze i Małgorzata Zając z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się czym jest segmentacja uczestników kultury i do czego może być przydatna, poznają kryteria doboru grup docelowych i dowiedzą się, jak w praktyczny sposób włączać wiedzę o odbiorcach w pracę nad ofertą i komunikacją. Warsztat odbędzie się 18. października w Barbarze, prowadzony będzie w języku polskim.
Profil uczestnika: menedżerowie kultury z instytucji publicznych oraz z sektora pozarządowego, koordynatorzy, kierownicy projektów z dużych instytucji kultury, twórcy wydarzeń z mniejszych ośrodków, osoby zajmujące się zarówno programem jak i komunikacją.
Katarzyna Krauze – od 2 lat odpowiada za badania publiczności, ewaluacje wydarzeń i tworzenie narzędzi marketingowych w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Doświadczenie w marketingu zdobyła pracując przez 16 lat na rynku dóbr szybko zbywalnych, z sukcesem zarządzając markami liderami w swoich kategoriach na polskim rynku. Ukończyła studia MBA we Francuskim Instytucie Zarządzania, Zarządzanie dla managerów Kultury na SGH oraz Filozofię na Uniwersytecie Warszawskim.
Małgorzata Zając – pracuje w dziale marketingu w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Odpowiada za współpracę z agencjami przy wielu projektach badawczych wspierających podejmowanie decyzji w instytucji. Ostatnie ważne projekty to np. ogólnopolskie badanie segmentacyjne uczestników kultury prowadzone we współpracy z Muzeum Historii Polski i Muzeum Chopina, analiza semiotyczna dla komunikacji wystawy „Krew. Łączy i dzieli” czy badanie barier wobec muzeum wśród rodzin z dziećmi. Uważa, że nie mają sensu badania, które nie przełożą się szybko na działania czy zmiany w organizacji. Wcześniej przez 11 lat pracowała jak Communications Manager w Ipsos, jednej z największych na świecie agencji badawczych.