23.04.2021 Piątek

Przeczytaj publikację „Zmiana kultury a kultura zmiany”

Ostatnie kilkanaście miesięcy oznaczało dla sektora kultury ogromne zmiany. Przeformatowanie i dostosowana do nowej, pandemicznej rzeczywistości jest zdecydowanie jednym z najbardziej interesujących i zaskakujących zjawisk jakie mieliśmy okazję obserwować w XXI wieku w naszym sektorze. Jak z nowymi technologiami poradziły sobie wrocławskie instytucje? Zapraszamy do zapoznania się z publikacją „Zmiana kultury a kultura zmiany”!

Zespół badawczy, fot. Marcin Szczygieł

Powszechna digitalizacja świata kultury jest zjawiskiem, które w okresie pandemii znacznie przyspieszyło. W wyniku wprowadzenia obostrzeń sanitarnych wyłoniło się kolejne pole działania w kulturze – instytucje musiały przenieść swoje działania do Internetu, korzystając z niego w trochę inny niż do tej pory sposób. Sieć stała się swego rodzaju domem kultury – przestrzenią prezentacji działań artystycznych, edukacyjnych, literackich i animacyjnych. Dla części instytucji proces zmiany był niełatwy, zarówno pod względem przygotowania i dystrybucji ich oferty w środowisku online, jak i w obszarze organizacyjno-komunikacyjnym.

Przeczytaj publikację „Zmiana kultury a kultura zmiany”

„Zmiana kultury a kultura zmiany” to publikacja, która stanowi podsumowanie kilkunastomiesięcznej pracy badawczej zespołu wyłonionego w ramach konkursu badawczego Praktyków Kultury. W jego ramach można było zgłaszać propozycje projektów badawczych – ilościowych, jakościowych, eksperymentalnych lub zastosowanych w dowolnej kombinacji – dotyczących zmiany w sposobie zarządzania kulturą we Wrocławiu. Zwycięski zespół w składzie: Martyna Picheta, Daria Łabaj, Maria Dąbrowska i Rafał Hydzik postanowił wrocławską kulturę zbadać w kontekście nowych technologii i ich użyteczności w działaniu wrocławskich instytucji. Moment ogłoszenia wyników zbiegł się w czasie z wybuchem pandemii, co sprawiło, że zagadnienia poruszane projekcie zostały jeszcze bardziej dookreślone. Zespół skupił się na redefiniowaniu pojęć związanych z uczestnictwem w kulturze, wyzwaniach związanych z prowadzeniem zespołu w trybie zdalnym, nowych polach działania programowego w Internecie, a także emocjach, które u pracownic i pracowników wrocławskich instytucji wywołała pandemiczna zmiana.

8 badanych instytucji

W niniejszym raporcie możecie przyjrzeć się funkcjonowaniu w sieci ośmiu wrocławskich instytucji kultury, na liście których znajdują się: Teatr Muzyczny Capitol, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Strefa Kultury Wrocław, Ośrodek Działań Twórczych  Światowid, Muzeum Współczesne Wrocław, Galerie Sztuki Współczesnej BWA Wrocław, Miejska Biblioteka Publiczna i Wrocławski Dom Literatury. Obserwowaliśmy je od momentu wprowadzenia pierwszych obostrzeń, czyli od 11 marca 2020 roku do 6 czerwca 2020 roku, kiedy kultura w Polsce została odmrożona po raz pierwszy. Warto podkreślić, że badanie będące podstawą niniejszego raportu zostało przeprowadzone w pierwszym półroczu 2020 roku, w związku z czym wskazane przez nas dane reprezentują jedynie badany przez nas okres.

Metoda badawcza

Badanie oparto o analizę zastanych w Internecie treści (desk research mediów społecznościowych) oraz serię pogłębionych wywiadów z zespołami poszczególnych placówek (IDI z reprezentantkami i reprezentantami zespołów kierowniczych oraz wywiady z pracownicami i pracownikami). Łącznie przeprowadzono szesnaście wywiadów uzupełnionych o dodatkową technikę pozyskiwania danych w postaci dziennika badawczego.

Zespół badawczy

Maria Dąbrowska – przez ostatnie lata zaangażowana w działalność organizacji związanych z kulturą i edukacją, takich jak Koło Naukowe briefly. czy Stowarzyszenie Studenckie WIGGOR. Praca przy realizacji projektów merytorycznych i organizacji wydarzeń nauczyła ją nie tylko zarządzania czasem i zasobami, ale przede wszystkim pracy z ludźmi i czerpania z wiedzy oraz doświadczenia innych. Nieustannie szuka okazji do rozwoju osobistego i zawodowego; głęboko wierzy, że z każdej sytuacji można wyciągnąć cenne wnioski. Stale pochłonięta jakimś zadaniem, w każdą inicjatywę angażuje się w stu procentach.

Rafał Hydzik – przed wybuchem pandemii trudnił się dziennikarstwem sportowym, pisząc m.in. dla Gazety Wrocławskiej. Później został przy pracy ze słowem pisanym, przeskakując jednak do branży marketingowej. Obecnie pracuje jako specjalista ds. Content Marketingu we wrocławskiej firmie HeroDOT. Aktualnie finiszuje też edukację na kierunku komunikacja wizerunkowa w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Swojej ciekawości świata daje upust działając w Kole Naukowym briefly., którego jest założycielem i wiceprzewodniczącym.

Daria Łabaj – pasję do dobrego designu, wnikliwego researchu i projektowania użytecznych produktów realizuje jako Junior UX Specialist w agencji kreatywnej 25wat. Rozwój umiejętności umożliwiają jej studia Komunikacji Wizerunkowej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz działalność w stowarzyszeniu CodersCrew jako UX designer. Prywatnie miłośniczka kinematografii, innowacji technologicznych, które przyszłościowo pozwolą żyć zgodnie z naturą oraz fanka slow food. Dążenie do zrozumienia potrzeb drugiej osoby pozwala jej wniknąć w istotę problemu i znaleźć adekwatne rozwiązanie.

Martyna Picheta – działaczka, animatorka kultury, studentka Komunikacji Wizerunkowej na specjalności Branding. Badaczka w projektach organizowanych przez PTBRIO – m.in. Kongres Badaczy 2020, czy Trend Week 2020. Laureatka zeszłorocznej edycji konkursu „Zbadaj.to”. Organizatorka cyklu wydarzeń o nazwie KONCEPTY. Odkąd pamięta współpracuje z różnymi instytucjami kultury – te liczne współprace przerodziły się chwilę później w udział przy organizacji festiwalu WROsound. Praca przy eventach od zawsze daje jej dużo frajdy. Obecnie pracuje jako Research & Strategy Specialist we wrocławskim studiu brandingowym Odra Studio.

Przeczytaj więcej informacji o programie Praktycy Kultury TUTAJ

- Czytaj także

Polecamy

Zobacz więcej