Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa Non Sola Scripta to seria koncertów o wyjątkowej formule programowej. Treścią muzycznych wieczorów – co wybrzmiewa już w łacińskim tytule – jest nie tylko to, co zapisane w partyturze, ale i improwizacja w różnych konfiguracjach i formach. Non Sola Scripta łączy organową klasykę z muzyką improwizowaną, także w wykonaniu wirtuozów innych instrumentów.
Wrocławski festiwal to jedyne wydarzenie organowe w kraju, którego założeniem jest eksperyment wynikający ze spotkania wybitnych muzyków: najlepszych organistów z całego świata z mistrzami innych instrumentów i wybitnymi wokalistami. Podczas XXIX edycji festiwalu usłyszeć będzie można koncerty odbywające się w niedzielne, wakacyjne wieczory w gotyckiej Kolegiacie Świętego Krzyża i św. Bartłomieja na Ostrowie Tumskim, na co dzień niedostępnej dla zwiedzających.
Koncert 10 lipca:
Katarzyna Elżbieta Olszewska – organy
Rodowita kartuzianka, ukończyła gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Od 1992 roku jest organistką Bazyliki Archikatedralnej w Gdańsku – Oliwie. Katarzyna Olszewska koncertuje jako solistka oraz kameralistka na festiwalach muzycznych o randze międzynarodowej na terenie całego kraju oraz za granicą. Za swoje osiągnięcia na gruncie artystyczno-pedagogicznym została odznaczona przez Ministra Obrony Narodowej w 2000 oraz 2001 roku medalem „Za zasługi dla kultury w Wojsku Polskim”, a w 2012 roku Dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej przyznał jej nagrodę indywidualną „Za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce”, w 2017 roku otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej. Od 2007 roku jest dyrektorem artystycznym Kartuskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.
Anna Fabrello – sopran
Absolwentka Wydziału Wokalno – Aktorskiego gdańskiej Akademii Muzycznej. Laureatka Konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie oraz ogólnopolskiego Konkursu Operetkowego i Musicalowego w Krakowie. W 2005 r. zadebiutowała scenie Opery Bałtyckiej partią Serpiny z opery La Serva Padrona, w reżyserii Doroty Kolak. Od tego czasu wykonała kilkadziesiąt partii operowych i operetkowych na deskach gdańskiej opery. W 2014 r. otrzymała nagrodę Fryderyk w kategorii muzyka symfoniczna i koncertująca za płytę Kilar Angelus /Exodus/Victoria, w kwietniu 2015 została uhonorowana Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska za kreację Despiny w operze Cosi fan tutte w reżyserii Marka Weissa. Otrzymała nominację do prestiżowej Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk za dwupłytowy album live – „Straszny Dwór”Stanisława Moniuszki.
Program:
Antonio Stradella (1639-1682) – Pieta Signore
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantasia G-Dur BWV 572
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Quia respexit z Magnificat
Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Aria Lascia ch’io pianga z opery Rinaldo
Francesco Durante (1684-1755) – Vergin tutto amor
Johannes Brahms (1833-1897) – Preludia chorałowe: Herzliebster Jesu,
Es ist ein Ros’entsprungen
Felix Mendelssohn (1809-1847) – Aria sopranowa Jerusalem z oratorium Paulus
Gabriel Faure (1845-1924) – Requiem d-moll Pie Jesu
Improwizacja organowa – Kalejdoskop dźwięków
Michał Lorenc (1955) – Ave Maria
Ennio Morricone (1928-2020) – Nella Fantasia
Gabriel Pierne (1863-1937) – Prelude op. 29 nr 1
Wojciech Kilar (1932-2013) – Wokaliza