TIFF Residency [2017]

TIFF Residency [2017]

Dziedzina: Sztuki wizualne, fotografia, sztuki miejskie Miasto rezydencji: Wrocław

Partner

TIFF Collective

Kolejna edycja TIFF Residency zorganizowana została w 2017 roku. Podczas trzytygodniowego pobytu we Wrocławiu zaproszeni wspólnie z zespołem programowym TIFF Festivalu artyści: Diana Lelonek (PL), Harmen de Hoop (NL) oraz Salvi Danés (ES) eksplorowali miasto, skupiając się na jego zasobach rozumianych jako: architektura, miejsca, przedmioty oraz ludzie – czyli na elementach składających się na jego tożsamość. Szczególną uwagę poświęcili tym, które w wyniku zmian modernizacyjnych uznawane są za nieistotne, uległy zapomnieniu lub zostały odrzucone. Zastanawiając się nad ponownym włączeniem tych zasobów w obieg współczesnego miasta i ich znaczeniem, artyści przyjrzeli się obszarom, na których dokonały się największe zmiany urbanizacyjne, poświęcając uwagę rewitalizacji miasta oraz jej skutkom. W polu ich zainteresowania znalazły się miejsca generujące drugie życie przedmiotów: pchle targi, uliczne stragany, a także mieszkańcy i ich historie. Grupowa rezydencja została podsumowana w galerii Studio BWA Wrocław, gdzie prace zrealizowane przez artystów zostały zaprezentowane w ramach wystawy „Rozpoznane”. Podczas otwarcia w galerii zrealizowana została akcja „TIFF Działania: Wprowadzanie Odry do galerii z Dianą Lelonek”, w ramach której artystka wraz z grupą producentów przepompowała przez stojący w przestrzeni wystawienniczej kubik wodę z fosy miejskiej.

Diana Lelonek (ur. 1988, Polska) – absolwentka fotografii na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W swojej twórczości zajmuje się zagadnieniami końca antropocentryzmu i postdarwinizmem, przygląda się wzajemnym relacjom stech­nokratyzowanego człowieka i natury. Interesuję się antropologią, biologią i studiami postkolonialny­mi. Jej prace prezentowane były między innymi w Chinach, Wielkiej Brytanii oraz na międzynarodowych festiwalach takich jak Fotofestiwal w Łodzi, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Off Festival w Bratysławie. Razem z Markiem Kucharskim została wybrana do międzynarodowej wystawy reGeneration3, organizowanej co pięć lat przez Musée de l’Elysée w Lozannie w Szwajcarii.

Harmen De Hoop (ur. 1959, Holandia) – artysta wizualny, który tworzy anonimowe i nielegalne interwencje w przestrzeni publicznej. Pracuje nad pojęciem “miejsca” we współczesnym mieście, zachowań jednostki oraz grupy i konfliktów interesu w przestrzeni publicznej. Jego interwencje godzą w system i wprowadzają nową, często ludzką perspektywę. Poprzez te działania stara się ukazać społeczeństwu jego inny obraz, często z dużym poczuciem humoru. Dokumentacje interwencji Harmena były wystawiane podczas São Paulo Architecture Biennale (São Paulo), w CCA (San Francisco), Graham Foundation (Chicago), Canadian Centre for Architecture (Montreal), iGaleria Vaclava Spaly (Prague), ARCO (Madrid), NUART (Stavanger), NIMK (Amsterdam), STROOM (Den Haag), Museum Het Valkhof (Nijmegen) oraz Museum Jan Cunen (Oss). Jego prace pojawiały się w międzynarodowych magazynach oraz publikacjach takich jak KUNSTFORUM INTERNATIONAL (D), ART das kunstmagazine (D), ART PRESS (F), Metropolis M (NL), STREET ART (Verlag Ullmann), URBAN INTERVENTIONS (Gestalten Verlag) oraz ART & AGENDA (Gestalten Verlag). Oprócz tego wykłada zagadnienia związane z relacjami sztuki, socjologii urbanistyki i architektury.

Salvi Danés (ur. 1985, Hiszpania) – kataloński fotograf posługujący się pozornie dokumentalnym sposobem obrazowania rzeczywistości. Prowadzi grę  z możliwymi interpretacjami przedstawionych narracji. Jego fotografie skupiają się na pytaniach o reprezentację i subiektywność.  Jego prace można było oglądać między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii Tarragony w Hiszpanii (2012); Podczas Circulation (s), festiwal de la jeune photographie européenne w Paryżu (2012) oraz na festiwalu für jungen fotojournalismus w Hanowerze w Niemczech (2012). Ponadto został wyróżniony przez magazyn FOAM, Sony World Photography Award oraz IPA.